22 Ιανουαρίου 2021

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ Ο ΜΩΡΟΓΙΑΝΝΟΣ (Κυπριακό τραγούδι)

 

https://www.youtube.com/watch?v=taI0hJHun84 (πατείστε στο σύνδεσμο για να ακούσετε το τραγούδι σε μορφή Καραόκε)

Ο Γιάννης ο Μωρόγιαννος ο μωροπλανεμένος
τριών ημερινών γαμπρός ήρτεν του το ταξίδιν
να κάμει το τραντάμερον τσιαι έκαμεν τράντα γρόνους
που τους τριάντα τσιαι να πα τσιήνος π’ αλησμονιέται
τσι η Κάλλη του του έμεινεν τσιαι κάμνουν της τον γάμον
Πάνω στο φαν πάνω στο πκιείν εσούστην το τραπέζιν
Τσι αλόπως εν η κάλλη μου τσιαι κάμνουν της το γάμον
Φκάλλει φωνήν λυπητερή τσι η γη ούλλη εσούστην
Βογκά τσιαι τρέμουν τα βουνά, τσι ο Μαύρος χλιμιντρίζει
τσιαι φέρτε μου τον άππαρον τον πετροκαταλυτη
οπου μασά τα σίερα τσιαι πίννει τον αφρίτη
Δια βιτσιάν του μαύρου του πάνω τους κατεβαίνει
Τσιαι βρίσκει τον τσιυρούλην του που κλάευκεν τ’ αμπέλιν
ώρα καλή σου θκιούλη μου κλαεύκεις το αμπέλιν
Του γιου μου του Μωρόγιαννου του μωροπλανεμένου
τριών ημερινών γαμπρός ήρτεν του το ξαξίδιν
να κάμει το τραντάμερον τσιαι καμεν τράντα γρόνους
που τους τριάντα τσιαι να πα τσιήνος παλησμονιέται
Τσι η Κάλλη του του έμεινεν τσιαι κάμνουν της το γάμον
Άσιαπι θκιούλη τσιαι θκιε φτάνω τσιαι γιώ στο γάμον;
Αν εν ο μαύρος γλήορος φτάνεις εις τα στεφάνια
τσιαν εν ο μαύρος οκνιός φτάνεις εις τα τραπέζια
Δια βιτσιάν του μάυρου του πάνως τους κατεβαίνει
τσιαι βρίσκει την μανούλαν του που πλύννησκεν τα ρούχα
Ωρα καλή σου θκιούλα μου πληννίσκεις τα ρουχούθκια
Του γιού μου του Μωρόγιαννου του μωροπλανεμένου
τριών ημερινων γαμπρός ήρτεν του το ταξίδιν
να κάμει το τραντάμερον τσιαι έκαμεν τράντα γρόνους
που τους τριάντα τσιαι να πα τσιείνος π΄αλησμονιέται
τσι η Κάλλη του του έμεινεν τσιαι κάμνουν της το γάμον
Άσιαπα θκιούλα μου τζιαι θκια φτάνω τσιαι γιώ στο γάμον;
Αν εν ο μαύρος γλήορος φτάνεις εις τα στεφάνια
τσιαν εν ο μαύρος οκνηρός φτάνεις εις τα τραπέζια
Δια βιτσιάν του μάυρου του πάνω τους κατεβαίνει
Τσι ο Μαύρος εσιησιήνησεν τσι η κόρη ελυϊστην
τσιαι νιόνυφφη σαν έστεκεν εγύρτην τσιαι εφύρτην
Τ΄αλογον που σιησιήνησεν είναι που τα δικά μου
όπου το κρυφοτάηζα κριθάριν στην ποθκιάν μου
τσι όπου το κρυφοπότηζα σ’ όλογρουσην αλένην
Ανοιξε πορτα της αυλης πορτα της μαυρομμάτας
τσιήρτεν σου ο Μωρόγιαννος που μακριά στα ξένα
Πε μου σημάθκια της αυλής την πόρτα να σου ανοίξω
Εσιεις ελιά στην πόρτα σου μηλιάν εις την αυλήν σου
Εσιεις τζιαι μια μαυροματούν στον ίσκοιν της τσιυμλασαι
Πε μου σημάθκια του κορμιού την πόρτα να σ’ ανοίξω
Εσιεις γυρόν της κόξας σου ολόγρουσην μαλλούαν
Τσι έτρεξεν στην αγκάλην του τσιαι σφιχταγκαλιαστήκαν
τσιαι έτρεξαν ούλλοι συγγενείς ευτύς εφιληθήκαν

2021, Η ΦΕΤΙΝΗ ΚΑΘΑΡΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ


Τα έξι περίπου χιλιόμετρα ακτογραμμών που περιβάλλουν τη κοινότητα της Χλώρακας, έχουν δυστυχώς καταλειφθεί αυθαίρετα από ξενοδόχους και επιχειρηματίες γης που τις έχουν καταστήσει ως δικές τους περιούσιες και απροσπέλαστες στους κατοίκους οι οποίοι με το νόμο ελεύθερα έχουν το δικαίωμα να τις χρησιμοποιούν.

Όλες δυστηχώς έχουν καταληφθεί, έχουν επιχωματωθεί, περιφραχτεί και τσιμεντωθεί. Έχουν αποκοπεί και έχουν γίνει απροσπέλαστες για χρήση από τους κατοίκους.

Η παραλία της Αλικής ήταν ο τόπος που παραδοσιακά οι κάτοικοι χρησιμοποιούσαν για να κόψουν την Μούττη της Σαρακοστής. Όμως η μητρόπολη της Πάφου σε συνεργασία με την εκκλησιαστική επιτροπή της Χλώρακας την κατέλαβαν και την έκλεισαν. Οι κάτοικοι χρησιμοποίησαν τη θάλασσα στο Δήμμα αφού πρώτα το Κοινοτικό Συμβούλιο την έκανε προσβάσιμη ξοδεύοντας τεράστια ποσά χρημάτων. Όμως και αυτήν, η εταιρεία ΛΕΠΤΟΣ ετσιθελικά την απέκλεισε, καθώς ο υιός Λεπτός που έχει εκεί το εξοχικό του, ενοχλείται στον ύπνο του. Ακολούθως το Κοινοτικό Συμβούλιο ξόδεψε χρήματα για να διαμορφώσει την παραλία στα Ροδαφίνια την οποίαν οι κάτοικοι χρησιμοποίησαν για λίγα χρόνια. Όμως και σ αυτήν έκτισαν ξενοδοχεία ο ΤΣΟΚΚΟΣ και κάποιοι χωριανοί, και την απέκλεισαν. Ξοδεύοντας άλλα χρήματα των πολιτών, το Κοινοτικό Συμβούλιο διαμόρφωσε και άνοιξε πρόσβαση στην ακτή της Βρέξης. Όμως δυστυχώς και αυτήν, φέτος κατέλαβαν και απέκοψαν άλλοι εποχειρηματίες…, όλα υπό την ανοχή των Κοινοτικών αρχών.

Φέτος εκουσίως φτάσαμε λίγες μέρες πριν την Καθαρά Δευτέρα να σκεφτόμαστε αν θα κόψουμε τη μούττη της Σαρακοστής, ή αν θα σταματήσουμε να τηρούμε και αυτό το έθιμο όπως τόσα άλλα.

Και ήρθε το φέτος λίγες ημέρες πρίν τη μεγάλη γιορτή, και εναγωνίως οι κάτοικοι της Χλώρακας περιμένουν τις τοπικές αρχές να τους υποδείξουν νέο παραθαλάσσιο μέρος για να τηρήσουν τα πατροπαράδοτα έθιμα των προγόνων τους.

Είναι μια κατάσταση που δεν περιποιεί τιμή σε κανένα, ούτε στις τοπικές αρχές, αλλά ούτε στους κατοίκους οι οποίοι πάντα άπραγοι παραμένουν να άγονται από τα συμφέροντα των επιχειρηματιών της γης.

Οι αιγιαλοί και οι παραλίες ανήκουν στο δημόσιο δηλαδή στο λαό, και συνεπεία του κοινόχρηστου χαρακτήρα τους πρέπει να έχουν ελεύθερη πρόσβαση και ακώλυτη τη χρήση τους. Όμως δυστυχώς, αν και είναι κοινωνικά αγαθά, αντιμετωπίζονται ως αντικείμενο οικονομικής συναλλαγής μεταξύ τοπικών αρχών και επιχειρηματιών εις βάρος του κοινωνικού συνόλου.

Ως εκ τούτου, καλούνται οι τοπικές αρχές να δράσουν άμεσα για να αποκαταστήσουν τη νομιμότητα, ειδάλλως οι ίδιοι θα κατηγορηθούν ότι ανέχονται ή και περιθάλπουν την παρανομία.

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΤΑΠΑΚΟΥΔΗΣ