15 Φεβρουαρίου 2017

ΜΟΥΣΚΟΣ-ΜΑΝΔΡΑΓΟΡΑΣ: ΒΛΑΣΤΑ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ ΤΗΣ ΧΛΩΡΑΚΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΟΧΘΟΥΣ ΤΩΝ ΧΩΡΑΦΙΩΝ

ΜΑΝΔΡΑΓΟΡΑΣ. Στη Χλώρακα το ονόμαζαν Μούσκο ή Αρκάδρωπο. Μούσκο το ονόμαζαν διότι όταν ο καρπός του ωρίμαζε, είχε μια ωραία μυρωδιά. Αρκάδρωπο το ονόμαζαν διότι οι ρίζες του έμοιαζαν με αγριάνθρωπο). 

Ένα επικίνδυνο φυτό με παράξενους θρύλους και απίστευτες παραδόσεις
O Μανδραγόρας είναι φυτό με μεγάλα φύλλα και ρίζα διχαλωτή που μοιάζει με ανοιχτά πόδια ανθρώπου που στέκεται όρθιος.
Ο θρύλος μιλάει για αυτοτιμωρία κάποιου που ερωτεύτηκε  μια νεράιδα και όταν αυτή έχασε την ζωή της θέλησε να την ακολουθήσει και ζήτησε και τον έθαψαν όρθιο δίπλα της και όταν κάποιος δοκίμαζε να τον ξεριζώσει, ο θορυβος που έκανε ήταν υπόκοφος μέχρι εκκοφαντικος  σαν μια στριγκλιά που σκότωνε ή τρέλαινε αυτόν που το προσπαθύσε.
Η διχαλωτή ρίζα του παρομοιάζονταν με ανθρώπινο σώμα και πίστευαν ότι είχε δυνάμεις από τα σκοτεινά πνεύματα της γης. Για να ξεριζώσουν το μανδραγόρα έπρεπε να το κάνουν μόνο μεσάνυχτα και μετά από απαραίτητες προσευχές και τελετουργίες. Κάποιος ζωγράφιζε τρεις κύκλους γύρω από το φυτό με ένα μυτερό κλαδί ιτιάς και μετά έδεναν ένα μαύρο σκύλο στο φυτό με ένα σπάγκο ώστε τοιουτοτρόπως να ξεριζωθει χωρίς ανθρώπινα χέρια να έρθουν σε επαφή με το φυτό.
Το μανδραγόρα περιέβαλαν με μυστηριώδεις υπερφυσικές δυνάμεις που ήταν πιστευτές σε αυτούς που πίστευαν στις δεισιδαιμονίες. Οι παλιοί μάγιστρο το χρησιμοποιούσαν σαν αφροδισιακό και γονιμοποιιτικό, και διέδιδαν ότι δεν έπρεπε να το πλησιάσει κανείς, γιατί θα κυριευτεί απο δαίμονες, και ότι μπορούσε να μαζευτεί μόνο τα μεσάνυχτα στη χάση του Φεγγαριού με παρουσία σκύλου για να μην πλησιάζουν τα δαιμόνια.
Σε μεγάλες ποσότητες δρα στο κεντρικό νευρικό σύστημα με πρώτο σύμπτωμα την απώλεια όρασης, ακολουθεί παραλήρημα, καταστολή και τελικά ο θάνατος.
Από το φυτό αυτό κατασκευάζονται υπνωτικά φάρμακα.
Κατά τον μεσαίωνα το χρησιμοποιούσαν σαν ηρεμιστικό για τους μελλοθάνατους με σταύρωση.
Τα φύλλα του είναι ωφέλιμα  για τις φλεγμονές των ματιών και των ελκών. Η ρίζα του παύει τους πόνους των αρθρώσεων. Όσοι πρόκειται να ακρωτηρια­σθούν ή να κα­ούν λαμβάνουν μανδραγορίτη οίνο και δεν θα πονούν την ώρα της επέμβασης.
Τα άνθη παράγουν ένα σφαιρικό λείο καρπό σαν μικρό μήλο που γίνεται κίτρινος όταν ωριμάσει. Η σάρκα του καρπού είναι γεμάτη και έχει ένα δυνατό άρωμα σαν του μήλου.
Αναφέρεται ότι οι Αρχαίοι από τη ρίζα του παρασκεύαζαν φίλτρα ερωτικά και γι αυτό η Αφροδίτη λεγόταν και Μανδραγορίτις. Επίσης όποιος χρησιμοποιούσε τα οφέλη του φυτού, εκτός της σεξουαλι­κής ικανότητας, είχε προστασία από δηλητηριάσεις και κακώσεις, επίσης αποκτούσε πλούτο υγεία και μακροζωία. Οι αρχαίοι Έλληνες το ονόμαζαν «μήλο του έρωτα», οι Άραβες «μήλο του διαβόλου», και οι Εβραίοι το αποκαλούσαν «τα μήλα της αγάπης».
Την ερωτική και μαγική ιδιότητα λέγεται την απέκτησε από την μάγισσα Κίρκη ότι από αυτό το υγρό έδωσε στους άνδρες του Οδυσσέα και τους μεταμόρφωσε.
Άλλες παραδόσεις πιστεύουν ότι γιατρεύει τις στείρες γυναίκες!
Ακόμα από την εποχή της βίβλου στην Γένεση υπάρχουν αναφορές για την χρήση του Μανδραγόρα σαν αφροδισιακό και σαν βοτάνι για τεκνοποιία. Η Ραχήλ απελπισμένη που δεν έκανε παιδιά με τον Ιακώβ κατέφυγε στον μανδραγόρα για να γεννήσει τον Ιωσήφ.

Στο μεσαίωνα το φυτό το έλεγαν επίσης “μήλο του σατανά” και πίστευαν ότι προκαλούσε τρέλα. Πίστευαν ότι κάτω από τα δέντρα που γίνονταν απαγχονισμοί φύτρωνε μανδραγόρας από το σπέρμα των κρεμασμένων.

14 Φεβρουαρίου 2017

ΠΕΡΙ ΕΡΩΤΟΣ, Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ

ΣΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΥ

Έρωτας είναι το αίσθημα που προκαλεί την έλξη μεταξύ δύο προσώπων, και θεωρείται ως ένα συναίσθημα πολύ άγριο έως και απλό, χωρίς τίποτα το πνευματικό, που έλκεται από την εξωτερική ομορφιά με τελικό σκοπό την ηδονή. Είναι ένα αίσθημα που κυριαρχεί κάθε ζωντανό, είναι μια βασική αίσθηση που αναγκάζει τα όντα να έχουν σεξουαλικές σχέσεις, ώστε να διαιωνίζονται τα ζώντα είδη.
Τα βασικό ερώτημα λοιπόν που τίθεται περί έρωτος είναι, αν είναι κάτι το ωραίο που όλοι το επιθυμουν.
Κατά τη γνώμη μου,
όσοι είναι ερωτευμένοι και έχουν ανταπόκριση, σίγουρα θα πουν μετά βεβαιότητας πόσο ωραίο πράγμα είναι, πόσο γεμίζει τον άνθρωπο, πόσο μεγάλο και ζωντανό αίσθημα είναι.
Αν όμως ρωτήσεις κάποιον που αγαπά χωρίς ανταπόκριση, θα πει πως είναι μια μαχαριά στην καρδιά, ένας αβάσταχτος πόνος  που πληγώνει και σκοτώνει.
Αν πάλι ρωτήσεις κάποιον που πλέον δεν είναι ερωτευμένος, θα πει πως ο έρωτας είναι για τους αδύνατους και χάσιμο χρόνου, αλλά παρ όλα αυτά, θα ήθελε να ξαναερωτευτεί.
Αν πάλι ρωτήσεις κάποιον που ποτέ δεν ερωτεύτηκε, θα σου πει πως πιστεύει χωρίς κάποιος να τον γνωρίσει δεν νιώθει ολοκληρωμένος, και ένα τέτοιο αίσθημα θα το επιθυμούσε.
Αν πάλι ρωτήσεις όλους αν αγαπούν τον έρωτα, με μια λέξη όλοι θα φωνάξουν, ΝΑΙ.


ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΤΑΠΑΚΟΥΔΗΣ

13 Φεβρουαρίου 2017

ΑΠΕΒΙΩΣΕ Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΤΣΑΛΟΣ


Απεβίωσε ΣΉΜΕΡΑ, ο αγωνιστής της ΕΟΚΑ, Ανδρέας Ν. Πάτσαλος σε ηλικία 79 ετών. Η κηδεία του θα γίνει αύριο στις 2.30μ.μ.στην εκκλησία της Παναγίας της Χρυσοαιματουσας στη Χλωρακα.Αντί στεφάνων, θα γίνονται δεκτές εισφορές για στήριξη της Κοινωνικής Μέριμνας Πάφου.

8 Φεβρουαρίου 2017

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΓΕΝΙΚΟ ΕΛΕΓΚΤΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εν Χλώρακα τη 8/2/2016

Προς έντιμον Γενικό ελεγκτή της Κυπριακής Δημοκρατίας, Οδυσσέα Μηχαϊλίδη
Είμαι Ο Κυριάκος Ταπακούδης δημοσιογράφος και εκδότης της ηλεκτρονικής «εφημερίδας της Χλώρακας».
Αποτείνομαι σε εσάς, καθώς θέλω εάν γνωρίζετε να με ενημερώσετε για το παρακάτω θέμα, ώστε να μπορώ να δράσω αναλόγως:
Στο κέντρο του χωριού έξω από την εκκλησία, υπάρχει μεγάλη και ωραιότατη πλακόστρωτη πλατεία που εφάπτεται του δρόμου. Παρ όλα αυτά, το προηγούμενο Κοινοτικό Συμβούλιο αποφάσισε να πλακοστρώσει το δρόμο, να τον μονοδρομοποιήσει, να υπογειοποιήσει τα καλώδια της AHK και της CYTA,  και το έργο να φτάνει σε μεγάλη απόσταση, έως την αυλή σνακ μπαρ, ιδιοκτησίας προηγούμενου Κοινοτικού Συμβούλου.
Είναι ένα έργο το οποίο θα στοιχίσει περίπου ένα εκατομμύριο, και ο Υπουργός Εσωτερικών υποσχέθηκε να δώσεις κατ αρχάς 100.000, και αργότερα τα υπόλοιπα.
Όμως γνωρίζοντας τα σχέδια της κυβέρνησης για μεταρρύθμιση και αυτονόμηση των Δήμων και Κοινοτήτων με κυριότερο σκοπό να σταματήσει η Κυβέρνηση να επιδοτεί έργα στις Κοινότητες, κάτι που σημαίνει ότι ολόκληρο το κόστος του έργου θα το επιφορτιστούν οι φορολογούμενοι, ορισμένοι εξ ημών των κατοίκων ζητήσαμε (προφορικά) Παγκοινοτική για να θέσουμε τις θέσεις μας, αλλά παρ όλα αυτά μαθαίνω ότι το Κοινοτικό Συμβούλιο αποφάσισε πάραυτα να ξεκινήσει το έργο.
Δι αυτής μου της επιστολής ζητώ όπως παρέμβετε καθώς είναι φανερό πως το έργο ίσως θα εξυπηρετήσει κάποιους.

Μετά τιμής,
Κυριάκος Ταπακούδης
Τηλ. 99435899


6 Φεβρουαρίου 2017

29χρονη από τη Χλώρακα τραυματίστηκε πολύ σοβαρά σε δυστύχημα

Σε πολύ σοβαρή κατάσταση νοσηλεύεται στο τμήμα εντατικής παρακολούθησης του νοσοκομείου Πάφου 29χρονη από την Χλώρακα η οποία εκτινάχτηκε από το όχημα που οδηγούσε και βρέθηκε στην άκρη του δρόμου όταν το όχημα της ανατράπηκε επανελειμμένα. 
Το δυστύχημα σύμφωνα με την αστυνομία σημειώθηκε 20 περίπου λεπτά πριν από τις 2 την αυγή στον δρόμο Λέμπας- Κισόνεργας. Η άτυχη κοπέλα κατευθυνόταν από την Κισόνεργα προς την Χλώρακα. Σε μια επικίνδυνη στροφή εντός του χωριού Λέμπα, στο ίδιο σημείο έχουν προκληθεί και στο παρελθόν σοβαρά τροχαία δυστυχήματα, η  29χρονη κάτω από συνθήκες που διερευνώνται από την τροχαία Πάφου απώλεσε τον έλεγχο του οχήματος της το οποίο πλαγιολίσθησε προς τα δεξιά σύμφωνα με την πορεία της και ανατράπηκε επανελειμμένα. Η οδηγός που προφανώς δεν έφερε ζώνη ασφαλείας  εκτινάχτηκε από το όχημα της και βρέθηκε σοβαρά τραυματισμένη στην άκρη του δρόμου. Οι θεράποντες ιατροί διαπίστωσαν ότι φέρει πολλαπλά κατάγματα, θλάση εγκεφάλου και συντριπτικό κάταγμα σπονδύλου. 


Πηγή: Πανίκος Ευριπίδου, ΡΙΚ Πάφος

1 Φεβρουαρίου 2017

ΜΗΝΟΛΟΓΙΟ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ

Έναν καιρό ήταν μια γριά τσοπάνισσα που είχε απηυδήσει από το κρύο και την παγωνιά
του χειμώνα, από τις λάσπες και τις ασταμάτητες βροχές, και μόλις είδε πως επιτέλους ο Μάρτης ο γδάρτης διένυε την τελευταια του μέρα και έδινε τη θέση του στον καλό Απρίλη, βλέποντας πως δεν είχε πλέον τίποτα να τον φοβηθεί από τη βαρυχειμωνιά, του φώναξε περιπαιχτικά,
-ούστ Μάρτη μου, τα ξεχείμασα τα πρόβατα μου.
Ο Μάρτης λοιπόν, προσβλήθηκε και θίχτηκε βαρύτατα, και οργισμένος με την
περιφρονητική της κουβέντα, δανείστηκε μια μέρα από τον αδελφό του το Φεβρουάριο κι έριξε τόσο χιόνι κι έκανε τόση παγωνιά που η γριά, αν και κρύφτηκε κάτω από το καζάνι της για να μην ξεπαγιάσει, εντούτοις μαζί με το κοπάδι της πάγωσαν και έγιναν πέτρες.
Κι έτσι, μας απέμεινε ο Φλεβάρης κουτσός, με μια μέρα λιγότερη...
Κατά την πρώτην ημέραν εορτή του Αγίου Τρύφωνος, γίνεται Αγιασμός στις εκκλησίες με
τον οποίο ραντίζουν τους αμπελώνες για να μην προσβάλλονται τα κλήματα από το σηριβιδιν, ή όσα έχουν είδη προσβληθεί, να το αποβάλλουν.
Το όνομα Φλεβάρης προέρχεται από τη λέξη «φλεβύζω», επειδη τα υπόγεια νερά από τη
γη αναβλύζουν στη διάρκειά του από τις πολλές βροχές. Είναι ο μήνας με τις πολλές βροχές και με τις ανθισμένες αμυγδαλιές, είναι και ο προπομπός της άνοιξης.
Όμως θεωρείται και ως μήνας του χειμώνα και του καλοκαιριού, εξ ού και η παροιμία «Ο
Φεβράρης φεβραρίζει τσιαι καλοτσιαιρκές μυρίζει».
Όταν η δεύτερη μέρα του μηνός είναι ηλιόλουστη, αυτό θα σημαίνει ότι ο υπόλοιπος
χειμώνας που ακολουθεί θα είναι δριμύς μέχρι το τέλος Μαρτίου. Αν δε, αυτή η μέρα είναι βροχερή, έχουν να πουν ότι εκείνη την ημέρα τελειώνει ο χειμώνας, και ο υπόλοιπος που θα ακολουθήσει, θα είναι ήπιος.
Θεωρείται μήνας μέθυσος και οι γείτονες του Ιανουάριος και Μάρτιος εν καιρώ μέθης του
όταν ήταν αναίσθητος από το ποτό, του έκλεψαν από μίαν ημέρα, και έκτοτε έμεινε κολοβός και γι αυτό ο λαός τον αποκαλεί κουτσοφέβραρο, ή κουτσό, ή κούτσουλλο.
Μαζί με τον Φευράρη έρχονται και οι οργιαστικές τελετουργίες της Αποκριάς. Με κύριο
χαρακτηριστικό τις μεταμφιέσεις, τα καρναβάλια και τα γλέντια, οι γιορτές αρχίζουν με το Τριώδιο, κορυφώνονται τις Αποκριές και τερματίζονται την Καθαρή Δευτέρα με έξοδο στην ύπαιθρο για πέταγμα του χαρταετού και φαγοπότι με σαρακοστιανά φαγώσιμα.
Το Σάββατο όμως της εβδομάδας της Τσικνοπέμπτης, καθώς και τα δύο επόμενα Σάββατα
της Τυρινής και εκείνο της πρώτης εβδομάδας της Σαρακοστής, είναι αφιερωμένα στη μνήμη των πεθαμένων.
Στα Ψυχοσάββατα οι ψυχές κάθονται επάνω στα δέντρα και τα βλαστάρια του αμπελιού,
γι’ αυτό δεν μουττο κόβουν ως τότε βλαστάρια, μήπως πέσουν οι ψυχές που είναι καθισμένες επάνω σε αυτά και κλάψουν. Αυτό το κάθισμα των ψυχών πάνω στα δέντρα έχει ρίζες προχριστιανικές, και είναι δοξασίες πανάρχαιες και οικουμενικές, αποκαλούν μάλιστα το θρόισμα των φύλλων ψυχοθρόισμα και μουρμούρισμα των ψυχών.
Οι συνάξεις και τα έθιμα των Αποκριών καθώς και η γιορτή της Καθαράς Δευτέρας

δίνουν την ευκαιρία να αναζωογονηθούν και να ενισχυθούν οι οικογενειακοί και οι συγγενικοί δεσμοί, να εκφραστεί ο σεβασμός των νεοτέρων προς τους ηλικιωμένους, ιδιαίτερα των νυφάδων προς τα πεθερικά και να σμίξουν απομακρυσμένοι συγγενείς.

31 Ιανουαρίου 2017

ΑΠΕΒΙΩΣΕ Ο ΑΛΕΞ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ



Απεβίωσε ο Αλέκος (Άλεξ) Αλεξάνδρου από το Βασίλι Καρπασίας και τελευταίως κάτοικος Πάφου από εγκεφαλικό, σε ηλικία 53 ετών. Ο Μακαριστός Άλεξ, τα τελευταία χρόνια ήταν μόνιμος θαμώνας της μπουάτ ΟΡΦΕΑΣ στη Χλώρακα. Η κηδεία του θα τελεστεί την Παρασκευή 14:00 στην εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα στον Στρόβολο 2.

25 Ιανουαρίου 2017

Όταν το Υπουργείο Εσσωτερικών, η Επαρχιακή Διοίκηση Πάφου, και το Κοινοτικό Συμβούλιο Χλώρακας καλύπτουν όσους περιφράσσουν τις θάλασσες της Χλώρακας

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΧΛΩΡΑΚΑΣ έλαβε την ακόλουθη επιστολή από το γραφείο του Βουλευτή Χαράλαμπου Θεοπέμπτου, και από την οποία φαίνεται καθαρά πως για το κλείσιμο των προσβάσεων στα ΡΟΔΑΦΙΝΙΑ και στον ΠΗΛΟ, το Υπουργείο Εσσωτερικών, η Επαρχιακή Διοίκηση Πάφου, και το Κοινοτικό Συμβούλιο Χλώρακας, με περισσό θράσος μας λένε ότι δεν διαπιστώθηκε οποιοδήποτε πρόβλημα σε κάποιες από τις παραλίες που εμπίπτουν στα διοικητικά όρια της κοινότητας.

Απάντηση ημερομηνίας 23 Ιανουαρίου 2017 του Υπουργού Εσωτερικών κ. Σωκράτη Χάσικου στην ερώτηση με αρ. 23.06.010.05.01.004, ημερομηνίας 14 Ιουνίου 2016, του βουλευτή εκλογικής περιφέρειας Λευκωσίας κ. Χαράλαμπου Θεοπέμπτου
          «Αναφέρομαι στην Ερώτηση με αρ. 23.06.010.05.01.004 που υποβλήθηκε από το Βουλευτή Εκλογικής Περιφέρειας Λευκωσίας, κ. Χαράλαμπο Θεόπεμπτου και επιθυμώ να σας πληροφορήσω για τα ακόλουθα:
2.       Η κοινότητα Χλώρακας διαθέτει ακτογραμμή το ανάπτυγμα της οποίας έχει έκταση περίπου 3,5 χιλιόμετρα και βρίσκεται εξ ολοκλήρου εντός της Τουριστικής ζώνης.  Για την κοινότητα ετοιμάστηκε Ρυθμιστικό Σχέδιο το οποίο προβλέπει την κατασκευή, κατά μήκος της ακτογραμμής, παραλιακού πεζόδρομου πλάτους 6 μέτρων και χώρων στάθμευσης για τους επισκέπτες/χρήστες της παραλίας.  Στο παρόν στάδιο έχουν ολοκληρωθεί κατασκευαστικά τέτοιοι χώροι στις συμπληρωμένες αναπτυξιακά περιοχές (Akti Village, περιοχή Δήμμα, περιοχή Eleni Tourist Village, περιοχή Saint George, πάρκο τουριστικής περιοχής Αργάκι Village).
3.       Η καταγγελία ότι επιχειρηματίες προχώρησαν στην περίφραξη μεγάλων εκτάσεων γης με αποτέλεσμα το κλείσιμο των προσβάσεων προς την παραλία εξετάστηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών σε συνεργασία με τα αρμόδια Τμήματα (Επαρχιακή Διοίκηση Πάφου και Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως) καθώς επίσης και το Κοινοτικό Συμβούλιο Χλώρακας.  Η ενημέρωση που υπήρξε είναι ότι δεν διαπιστώθηκε οποιαδήποτε πρόβλημα σε κάποιες από τις παραλίες που εμπίπτουν στα διοικητικά όρια της κοινότητας.
4.       Στην περιοχή βρίσκονται σε εξέλιξη δύο αναπτύξεις - περιοχή “Ροδαφινιά” και περιοχή “Πηλός”.  Για τις αναπτύξεις αυτές έχουν εξασφαλισθεί από τους ιδιοκτήτες οι αναγκαίες άδειες και η εταιρεία που εκτελεί τις οικοδομικές εργασίες έχει περιφράξει προσωρινά την περιοχή για λόγους ασφαλείας.
5.       Σημειώνεται ότι στο σχετικό ερώτημα του Βουλευτή δεν δίνονται συγκεκριμένες πληροφορίες και συνεπώς η έρευνα για εντοπισμό των τεμαχίων όπου πιθανό να γίνονται επεμβάσεις είναι πολύ δύσκολη.  Σε περίπτωση που δοθούν συγκεκριμένα στοιχεία τα αρμόδια τμήματα είναι έτοιμα να προβούν σε άμεση διερεύνηση της καταγγελίας.»


ΑΛ/ΗΚ/Ap-23.06.010.05.01.004

22 Ιανουαρίου 2017

ΟΙ ΕΚΛΕΓΕΝΤΕΣ ΕΝΟΡΙΑΚΟΙ ΕΠΙΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΧΛΩΡΑΚΑΣ

Οι εκλεγέντες ενοριακοί επίτροποι για την εκκλησία της Χλώρακας, είναι:
Ανδρέας Νικοδήμου 302
Δήμος Χρυσάνθου 
283
Μιχαλάκης Μάρκου 339
Νίκος Λεωνίδου (εκ Χλώρακας) 337

ΑΠΕΒΙΩΣΕ Ο ΓΙΩΡΚΟΣ ΠΑΥΛΟΥ

Απεβίωσε χθες Σαββατο σε ηλικία 84 ετων, ο Γιώρκος Πάυλου από τη Χλώρακα, ο οποιος τις τελευταίες δεκαετίες κατοικούσε μόνιμα στην Κάτω Πάφο.

20 Ιανουαρίου 2017

ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΙ ΕΝΟΡΙΑΚΟΙ ΕΠΙΤΡΟΠΟΙ ΣΤΗ ΧΛΩΡΑΚΑ

Την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017, διεξάγονται εκλογές για την ανάδειξη νέων μελών των Ενοριακών Επιτροπών.
Στη χλώρακα οι υποψήφιοι στο ψηφοδέλτιο είναι οκτώ, και ο κάθε ψηφοφόρος δικαιούται να ψηφίσει από έναν μέχρι τέσσερις.
Οι υποψήφιοι με αλφαβητική σειρά, είναι οι κάτωθι:

ΑνδρέαςΝικοδήμου, συνταξιούχος
Δήμος Χρυσάνθου, ιεροψάλτης
Κυριάκος Ταπακούδης, δημοσιογράφος
Ματθαίος Κανναβιάς, εστιάτορας
Μιχάλης Λουκά, Θεολόγος
Μιχαλάκης Μάρκου, εκπαιδευτικός
Νίκος Λεωνίδου, ξενοδοχειακός υπάλληλος
Σταυρούλα Παπαντωνίου, οικοκυρά


Προς Συμβούλιο Αποχετεύσεων Πάφου (ΣΑΠΑ)

Εν Χλώρακα 20 Ιανουαρίου 2017

Προς Συμβούλιο Αποχετεύσεων Πάφου (ΣΑΠΑ)

Κύριοι,
Δια της παρούσης μου επιστολής θέλω να εκφράσω τα σφοδρά παράπονα μου σε σχέση με καπάκι της αποχέτευσης έξω από την οικία μου καθώς και σε άλλους δρόμους, τα οποία καθώς είναι στρεβλωμένα εκ της κατασκευής των, κάθε φορά που περνά τροχοφόρο, έχει αποτέλεσμα να αφήνουν ένα υπόκωφο θόρυβο πολύ ενοχλητικό, και ο οποίος ξεσηκώνει τις γειτονιές και δεν μας αφήνει να κοιμηθούμε.
Σε παράπονο μου στο Κοινοτικό Συμβούλιο Χλώρακας, θεράπευσαν δυο φορές το πρόβλημα τοποθετώντας πρόχειρα λάστιχα, τα οποία όμως κάθε φορά που υπάλληλος σας ψεκάζει, δεν τα επανατοποθετεί, ή απρόσεχτα τα αφήνει να πέφτουν στον οχετό, με αποτέλεσμα ο πολύ ενοχλητικός θόρυβος να συνεχίζει.
Η κατάσταση είναι τραγική και απαράδεκτη, και δια της παρούσης μου επιστολής, ζητώ να διορθώσετε το λάθος.
Την παρούσα επιστολή προς το παρόν κοινοποιώ μόνο σε εσάς, με την ελπίδα να εισακουστώ.

Με εκτίμηση

Κυριάκος Ταπακούδης
εκδότης της εφημερίδας της Χλώρακας
Τηλεφωνο 99435899


Γρίβα Διγενή 10 Χλώρακα

19 Ιανουαρίου 2017

Το μακελειό στη Χλώρακα, για να μην ξεχνούμε

Παραμονή Χριστουγέννων του 1993 στη Χλώρακα 

ΑΡΚΕΤΕΣ φορές έγινε χρήση οπλισμού από την Αστυνομία με τραγικά αποτελέσματα όπως η διπλή τραγωδία στη Χλώρακα, γεγονός που αποτελεί μελανό σημείο στο χρονικό των επιχειρήσεων της Αστυνομίας. Από αστυνομικά πυρά έπεσαν νεκροί ο Λευτέρης Ανδρονίκου και η Έλση Κωνσταντίνου. Ο πρώτος κρατούσε την Έλση όμηρο σε σπίτι στη Χλώρακα και η Αστυνομία διοργάνωσε επιχείρηση διάσωσης της κοπέλας. Από τα πυρά των αστυνομικών που εισέβαλαν στο σπίτι, σκοτώθηκαν και οι δύο. Για πολλούς η επιχείρηση αν και είχε δύο νεκρούς, ήταν επιτυχής. Για άλλους πλήρης αποτυχία, αφού εκτός από τον απαγωγέα σκοτώθηκε και η όμηρος. Ήταν παραμονή Χριστουγέννων του 1993 στη Χλώρακα και ο Λευτέρης κρατώντας κυνηγετικό, είχε ως όμηρο την Έλση. Πα-ρά τις διαπραγματεύσεις δεν πείστηκε να την ελευθερώσει, έγινε προσπάθεια να τον υπνωτίσουν με σουβλάκια χωρίς αποτέλεσμα και τελικά αποφασίστηκε η δυναμική επέμβαση του αντιτρομοκρατικού ουλαμού της ΜΜΑΔ. Από τις σφαίρες των αστυνομικών έπεσαν και οι δύο νεκροί, ενώ υπήρξαν και τραυματισμοί αστυνομικών από πυροβολισμό που πρόλαβε να ρίξει ο Λευτέρης. Τον Ιανουάριο του 1997 το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με απόφασή του, έκρινε ότι η ΜΜΑΔ δεν χρησιμοποίησε περιττή βία και αποφάνθηκε ότι η απειλή εναντίον της κοπέλας ήταν τόσο εμφανής και ξεκάθαρη που δικαιολογούσε άμεση επέμβαση. 

ΠΗΓΗ: ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

17 Ιανουαρίου 2017

ΔΥΣΤΗΧΩΣ…

Στη Χλώρακα διεξάγονται εκλογές για την ανάδειξη ενοριακής επιτροπής της εκκλησιάς. Κατά τη γνώμη μου όσοι βάζουν τον εαυτό τους στην κρίση των Χριστιανών πιστών, θα έπρεπε να ζητήσουν τη ψήφο τους με ταπεινοφροσύνη, χωρίς να ομαδοποιούνται και να κάνουν συνασπισμούς  και κόμματα. Δεν θα έπρεπε να σχηματίζουν ομάδες, όπως τους συνωμότες για άγρα ψήφων υπέρ των και τοιουτοτρόπως να αποκλείουν άλλους, οδηγώντας έτσι το εκκλησιαστικό ποίμνιο σε κόμματα, ατραπούς και φανατισμούς. Θα έπρεπε να μην θεωρούν τους πιστούς αρνιά, και ήσυχα και όμορφα να τους αφήσουν να αποφασίσουν μόνοι τους.
Οι υποψήφιοι εκκλησιαστικοί επίτροποι θα έπρεπε να απέχουν από ομαδοποιήσεις , διότι έχοντας το κακό παράδειγμα των πολιτικών κομμάτων θα έπρεπε οι ίδιοι να προστατευσουν τους εκκλησιαστικούς θεσμούς από αυτού του είδους συνεργασιών με σκοπό την εκλογή τους και αποκλεισμό άλλων.

Το μέγα ερώτημα που τείθεται είναι τι θέση παίρνουν για όλα αυτά ο Μητροπολίτης και ο ιερέας μας.

12 Ιανουαρίου 2017

ΝΕΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΗ ΧΛΩΡΑΚΑ

Διεξαγωγή εκλογών την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017, για την ανάδειξη νέων μελών των Ενοριακών Επιτροπών

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Για τη διεξαγωγή εκλογών προς ανάδειξη νέων Ενοριακών Επιτροπών
†Γεώργιος ελέω Θεού Μητροπολίτης Πάφου, Υπέρτιμος και Έξαρχος Αρσινόης και Ρωμαίων.

Παντί τω Χριστεπωνύμω πληρώματι της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,

Επειδή λήγει η θητεία των μέχρι σήμερα μελών των Ενοριακών Επιτροπών, η Ιερά Σύνοδος σύμφωνα και με το Άρθρο 53 του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου, αποφάσισε τη διεξαγωγή εκλογών την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017, για την ανάδειξη νέων μελών των Ενοριακών Επιτροπών.
Με την παρούσα εγκύκλιο δίνουμε οδηγίες για την ομαλή διεξαγωγή των εκλογών αυτών (Καταστατικός Χάρτης Εκκλησίας της Κύπρου, Άρθρα 52-58).
1. Ως εκλογικοί κατάλογοι θα χρησιμοποιηθούν οι υπό της Κυβερνήσεως χρησιμοποιούμενοι κατάλογοι για την εκλογή βουλευτών, ή κοινοτικών, ή δημοτικών συμβουλίων. Από τους κατάλογους αυτούς οι ιερείς θα αφαιρέσουν τους μη Ορθόδοξους και τους αποθανόντας, ενώ θα προσθέσουν όσους θα έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους την 21ην Ιανουαρίου 2017.
2. Δικαίωμα ψήφου έχουν όλοι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί κάτοικοι της ενορίας ή κοινότητος, ηλικίας άνω των 18 ετών, που είναι εγγεγραμμένοι στον ως άνω αναθεωρημένο κατάλογο.
3. Οι εκλογικοί κατάλογοι θα πρέπει να αναρτηθούν στη θύρα του ναού την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2016. Οποιοσδήποτε μπορεί να υποβάλει ένσταση για τυχόν μη συμπερίληψη του ονόματός του στον κατάλογο, ή τη συμπερίληψη ονομάτων τα οποία, κατά τη γνώμη του δεν θα έπρεπε να συμπεριληφθούν. Η ένσταση θα πρέπει να υποβληθεί προς εμάς, μέσω του εφημερίου της ενορίας ή της κοινότητος, το αργότερο μέχρι την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2016. Επί των ενστάσεων θα αποφανθούμε αιτιολογημένα και τελεσίδικα.
4. Υποψήφιοι προς εκλογή τους ως μελών της Εκκλησιαστικής Επιτροπής ενορίας ή κοινότητος, είναι όλοι όσοι θα έχουν συμπληρώσει το 25ο έτος της ηλικίας τους κατά την 21ην Ιανουαρίου 2017 και είναι εγγεγραμμένοι στον ως άνω κατάλογο της ενορίας ή της κοινότητος.
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση προς τον Εφημέριο της ενορίας ή της κοινότητος, το αργότερο μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι του Σαββάτου 14 Ιανουαρίου 2017. Οι υποψηφιότητες κάθε ενορίας ή κοινότητος θα αποσταλούν στην Ιερά Μητρόπολη, προκειμένου να ετοιμαστεί ψηφοδέλτιο για την εκλογή. Για κάθε ενορία ή κοινότητα θα εκλεγούν τέσσερα μέλη της Ενοριακής Επιτροπής. Τον πρόεδρο θα διορίσουμε εμείς.
5. Την εκλογή θα διεξαγάγει τριμελής Εφορευτική Επιτροπή με πρόεδρο τον προϊστάμενο της ενορίας και μέλη τυχόν άλλους εφημέριους ή μέλη της ενορίας οριζόμενα από τον προϊστάμενο.
6. Η εκλογή γίνεται με μυστική ψηφοφορία. Τα ψηφοδέλτια θα είναι σφραγισμένα με τη σφραγίδα του ναού της ενορίας ή της κοινότητος. Οι εκλογείς θα ψηφίζουν με τα σημεία +, Χ, ή √, στον κατάλληλο χώρο των ψηφοδελτίων που βρίσκεται δίπλα από τα ονόματα των υποψηφίων, τα ονόματα της επιλογής τους. Κάθε εκλογέας μπορεί να ψηφίσει ένα μέχρι τέσσερα πρόσωπα. Ψηφοδέλτιο στο οποίο θα έχουν δηλωθεί πέραν των τεσσάρων προτιμήσεων θα είναι άκυρο.
7. Η ψηφοφορία θα γίνει έστω και αν ο αριθμός των υποψηφίων δεν υπερβαίνει τους τέσσερις. Σε περίπτωση, μάλιστα, που θα προσέλθουν σ’ αυτή λιγότεροι από το 10% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων, η εκλογή θα θεωρείται άκυρη, τα δε μέλη της επιτροπής θα διορίσουμε εμείς.
8. Ως τόπο ψηφοφορίας ορίζουμε τους νάρθηκες των ναών ή τις αίθουσες των ναών. Αν δεν υπάρχει αίθουσα ή νάρθηκας μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο κυρίως ναός, ή το σχολείο της ενορίας ή κοινότητας.
Η ψηφοφορία θα αρχίσει στις 10.00 π.μ. και θα συνεχιστεί μέχρι τις 1.00 μ.μ. Θα επαναληφθεί δε από τις 2.00 μ.μ. μέχρι τις 5.00 μ.μ. Εάν υπάρχει συνεχής ροή ψηφοφόρων, μπορεί ο πρόεδρος της Εφορευτικής Επιτροπής να παρατείνει την ψηφοφορία μέχρι τις 6.00 μ.μ.
9. Μετά το πέρας της ψηφοφορίας γίνεται από την Εφορευτική Επιτροπή η διαλογή των ψήφων. Οι υποψήφιοι μπορούν να παρίστανται αυτοπροσώπως ή δι’ αντιπροσώπων στη διαλογή των ψήφων. Ο Πρόεδρος της Εφορευτικής Επιτροπής συντάσσει πρακτικό στο οποίο καταγράφονται τα ονόματα των υποψηφίων κατά σειρά επιτυχίας και με τον αριθμό των ψήφων που έλαβε ο καθένας. Το πρακτικό υπογράφεται από τον Πρόεδρο και τα Μέλη της Εφορευτικής Επιτροπής. Οι πλειονοψηφήσαντες ανακηρύσσονται ως επιτυχόντες. Σε περίπτωση ισοψηφίας τίθεται κλήρος μεταξύ των ισοψηφησάντων.
10. Ενστάσεις για το κύρος της εκλογής μπορούν να υποβληθούν προς εμάς από οποιοδήποτε που είναι εγγεγραμμένος στον κατάλογο της ενορίας, μέσω του προέδρου της Εφορευτικής Επιτροπής, σε τρεις ημέρες από την εκλογή. Επί των ενστάσεων θα αποφανθούμε τελεσίδικα.
11. Μετά την εξέταση των ενστάσεων θα διορίσουμε, με γράμμα μας, τους επιτυχόντες, για την περίοδο 1.2.2017 – 31.1.2021. Σε περίπτωση που εκλεγούν πρόσωπα που έχουν μεταξύ τους συγγένεια μέχρι και δευτέρου βαθμού εξ αίματος, ή εξ αγχιστείας, ή είναι μεταξύ τους σύζυγοι, θα διορίσουμε απ’ αυτούς εκείνον που θα έχει πάρει τις περισσότερες ψήφους.
Εντελλόμενοι πλήρη συμμόρφωση προς τις ως άνω υποδείξεις μας, ευχόμαστε κάθε ενίσχυση από τον εν Τριάδι προσκυνούμενον Θεόν ημών.

Μετ’ ευχών διαπύρων
Ιερά Μητρόπολη Πάφου

07 Δεκεμβρίου 2016

8 Ιανουαρίου 2017

ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΝΕΝΕΚΟΣ

Όσο πλησιάζει ο καιρός για ένα πιθανό δημοψήφισμα για λύση του Κυπριακού, οι αντιπαραθέσεις ανάμεσα στους θιασώτες της επερχόμενης λύσης και στους αντίθετους, καθημερινά δυναμώνουν και όσο πλησιάζει ο καιρός, εκτραχύνονται περισσότερο. Ήδη οι σκληροί χαρακτηρισμοί και οι σκληρές λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν τη εποχή του προηγούμενου δημοψηφίσματος με εξάρχουσα τη χαρακτηριστική λέξη ΝΕΝΕΚΟΣ που την παρομοίαζαν με το ΝΑΙ, άρχισε πάλι δειλά να εκστομίζεται από τους θιασώτες του ΟΧΙ.
Όσο περνά ο καιρός και όσο η πλευρά μας κάνει συνεχώς υποχωρήσεις, δυστυχώς η αντιπαράθεση θα μεγαλώνει, και οι μόνοι υπεύθυνοι θα είναι όσοι δια της βίας επιχειρούν να πείσουν το λαό πως είναι απαραίτητες τόσες υποχωρήσεις. Ενώ παίρνουν καθημερινά μηνύματα και βλέπουν την απαρέσκεια που επικρατεί στον κόσμο, και ενώ βλέπουν ότι ένα τυχών δημοψήφισμα δεν θα περάσει, εντούτοις οδηγούν τα πράγματα σε ακραίες καταστάσεις που θα διχάσουν και πάλιν το λαό.
Και κάποιος λογικά σκεπτόμενος, διερωτάται γιατί. Όμως η απάντηση κατά τη γνώμη μου, είναι απλή. Σε όσες υποχωρήσεις προχωρεί η πλευρά μας, αυτές τελικά μένουν σε ισχύ ίσως για τις επόμενες δεκαετίες, οπότε σε κάποιες νέες συνομιλίες οι νέες γενιές δεν θα γνωρίζουν επακριβώς το πρόβλημα, καθώς οι εγκάθετοι ηγέτες μας με τον καιρό και με τη βοήθεια των αμαρτωλών ΜΜΕ, θα επιτύχουν σε μεγάλο βαθμό την πλύση εγκεφάλου των απλών πολιτών ώστε σε βάθος χρόνου να δεχτούν τες όσες υποχωρήσεις των ηγετών του ΑΚΕΛ και του ΔΗΣΥ και να ψηφίσουν ΝΑΙ.

Όσοι λοιπόν, ψήφισαν ΝΑΙ στο προηγούμενο δημοψήφισμα, η συντριπτική πλειοψηφία που ψήφησε ΟΧΙ, τους απεκάλεσε ΝΕΝΕΚΟΥΣ, μια λέξη πολύ προσβλητική, συνώνυμη της προδοσίας. Μια λέξη που είναι η χειρότερη προσβολή που μπορεί να δεχτεί πολιτικός
Ποιος ήταν όμως ο Νενέκος και γιατί το όνομά του έγινε συνώνυμο της εθνικής προδοσίας;
Ο Δημήτριος Νενέκος ήταν Έλληνας οπλαρχηγός, αλλά μετά συνεργάστηκε με τον στρατηγό Ιμπραήμ, ο οποίος του προσέφερε προνόμια. Το 1826 προσκύνησε και συμπαρέσυρε μαζί του και πολλούς άλλους. Το 1827, επικεφαλής των Τουρκοπροσκυνημένων πολέμησε εναντίον των Ελλήνων και τους νίκησε.
Ο Γέρος του Μοριά Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, αντέτεινε τότε το ιστορικό «Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους», και από τους άνδρες του Γέρου, σε όλο τον Μοριά οι Τουρκοπροσκυνημένοι συλλαμβάνονταν και εκτελούνταν. 
Ο Νενέκος εκτελέστηκε και αυτός κατά διαταγήν του Κολοκοτρώνη.

ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΤΗΣ ΧΛΩΡΑΚΑΣ, Η ΒΡΕΞΗ

Η Χλώρακα διαθέτει παραλίες επικίνδυνες και απόκρημνες με βαθιά νερά, αλλά και ήμερες με ήρεμα νερά σκεπασμένες με πεντακάθαρη ξανθη αμμο.

Η Βρέξη είναι παραθαλάσσια περιοχή, νότια και εκεί που τελειώνει η Χλωρακα. Εχει μια μικρη εκταση με αμμο, και στη μεση περιπου μια μικρη βραχωδη χερσονησο που παει αρκετα μέτρα μέσα στην θάλασσα.
 Στην άκρη αυτής της χερσονήσου υπάρχει μια τρύπα σαν σπηλιά, που την σκεπάζει το νερό. Όταν έχει τρικυμία και από τα κύματα που χτυπούν  στη σπηλιά συμπιέζεται ο αέρας που είναι μέσα, δημιουργείται ένας θόρυβος όπως το φφ, δηλαδή φουρφουριζει. Έτσι και ο βράχος αυτός ονομάστηκε το νησί του Φουρφουρη. Όταν συνέβαινε αυτό το φαινόμενο, αλλά ταυτόχρονα νότια της θάλασσας γέμιζε και κατέβαζε ο καιρός, τότε πάντα έβρεχε. Γι  αυτόν τον λόγο, πήρε η περιοχή την ονομασία 'Βρεξη". (Στους κυβερνητικούς χάρτες, "Φουρφουρης" δηλώνεται επίσης ως η ονομασία της ξέρας που βρίσκεται μέσα στη θάλασσα μερικές εκατοντάδες μέτρα απο την περιοχή Δήμμα).

Περι ντης ονομασίας Φουρφουρής, βρίσκουμε σε δημοσίευμα στο περιοδικό "Πάφος" έκδοσης 1942 από τον αρθρογράφο Χρ. Λίβα τα εξής: Άμα χτυπά το Φερφουριν για τρεις ώρες για τρεις ημέρες εσιει νερά. Η λέξη Φερφουριν είναι όνομα ενός άλλου νησιού που βρίσκεται προς την παραλια του χωριού Χλωρακας. Η λέξη χτυπά αναφέρεται στον υπόκωφο κρότο της θάλασσας που κάνει χτυπώντας προς τον Φερφουρίν. Η παρατήρηση αυτή γίνεται το φθινόπωρο προς το χειμώνα συνήθως νύχτα. Οι κάτοικοι της χαμηλής πιστεύουν ότι όταν αστράψει από τη διεύθυνση του νησιού εκείνου θάρθη βροχή, το πολύ σε τρεις μέρες. Η ορθότητα της παρατήρησης αυτής διαφαίνεται κι από την ακόλουθη. Άμα αστράφτει συχνά το Φερφουρίν, σε τρεις ώρες έχουμε νερά.  Άμα αστράφτει αργά σε τρεις ημέρες. Α ‘μμα αστράφτει αργά σε τρεις ημέρες. Α ‘μμα στράψει του Τσιύκκου αννίει ο τζιαιρός. Η φράσι του Τζιύκκου εδώ εννοείται η διεύθυνση προς τη βουνοκορφή της μονής Κύκκου.

Η θαλασσα της Βρέξης, παλια κατακλυζόταν από κόσμο από όλες τις γύρω περιοχές καθώς ήταν στην άκρη του χωριού, στα σύνορα με την πόλη της Πάφου. Δυστηχώς πριν αρκετά χρόνια η άμμος που σκέπαζε την περιοχή τραβήχτηκε από τη θάλασσα και άφησε το τοπίο φαλακρό και αποκρουστικό. Ήταν μια εκδίκηση της φύσης που προήρθε από την ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση των παράκτιων ακτών από τον άνθρωπο.
Φέτος όμως το καλοκαίρι, η φύση ίσως ημέρεψε και σκέπασε όλη την παραλία με ξανθή άμμο που έδωσαν στα ήρεμα διάφανα νερά γαλαζοπράσινο χρώμα, ενώ η χρυσαφένια άμμος έξω στην ακτή ενώθηκε με τα ήρεμα νερά του ποταμού της «Βρέξης» που ολοχρονίς τρέχουν ποτίζοντας τις πικροδάφνες πάνω στην παραλία.
Στη παραλία λοιπόν της Βρέξης δεν υπάρχουν ρεύματα, ενώ τα νερά της είναι ομαλά και ρηχά. Η άμμος πάει μέσα σε βάθος και οι κολυμβητές μπορούν κολυμπώντας ή περπατώντας, να φτάσουν στα βαθιά χωρίς κίνδυνο.
Απέχει λίγα μέτρα από τη κύρια παραλιακή αρτηρία της Πάφου που οδηγεί προς δυσμάς, και βρίσκεται σε ένα μικρό ορμίσκο. Το πράσινο της περιοχής, η άγρια ομορφιά, τα ολόλευκα βότσαλα και τα κρυστάλλινα νερά, είναι στοιχεία που συνηγορούν πως είναι τόπος μαγευτικός, όμορφος και ειδυλλιακός.

Είναι ένας σπουδαίος τόπος που αν ο επισκέπτης ξεχαστεί εκεί, θα απολαύσει ένα από τα ωραιότερα ηλιοβασιλέματα με την καλύτερη θέα ως ζωγραφιά να σχηματίζεται στο βάθος του ορίζοντα, με τον ήλιο να γέρνει πίσω από το όμορφο πλοίο που στέκει προσαραγμένο στις ξέρες του «Φουρφουρή» στη μέση του πελάγου της Χλώρακας.


ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΚΑΡΑΒΟΥ

12. Και άγρίωσεν ή θάλασσα με κακαίς βοαίς,
ο ουρανός σκοτίστην άπό ταίς βρονταίς.
13. Κατάρτια τσακκιστήκαν απου ταίς αστραπαίς,
τότες είνε φόβοι, τρομάρες φοβεραίς,        
14. τρομάρες ασυνήθισταις εις ταίς άμαρτωλαίς,
που πάσιν κολασμέναις και άξωμολόγηταις
15. Πως ετσι τουν το πάχτιν στήν Πάφουν να πνιγούν,
ανάμεσα στον κόλπον της Καραμανιάς
16. καράβιν κινδυνεύει μέσ' τα  βαθιά νερά,
κλαίσιν και αναστενάζουν γυναίκες, πάς παιδιά,
το πώς θέν να γλυτώσουν έκείνην την βραδιά.

Τα άγρια κύματα της θάλασσας της Χλώρακας που για χιλιάδες χρόνια προσπαθούν να κατατρώουν τις πέτρινες ακτές της, εκείνη τη μέρα του 1800 και κάτι, θυμωμένα για την ανημποριά τους αυτή, έριξαν με βία το σιδερένιο πλοίο της γραμμής Κύπρου Ιεροσολύμων, πάνω στις ξέρες του Φερφουρή και το έκαμαν κομμάτια. Ήταν γεμάτο πλούσιους επιβάτες φορτωμένους με χρυσές λίρες, γι αυτό το είπαν χρυσοκάραβο
Από τον κόλπο της Μόρφου το επιβατικό πλοίο σαλπάρισε για τους Αγίους Τόπους. Σε μια εποχή Τουρκοκρατίας που ο Ελληνοκυπριακός πληθυσμός ζούσε εξαθλιωμένη ζωή από τη φτώχεια και την καταπίεση των κατακτητών, σχεδόν κανένας δεν είχε την πολυτέλεια για ταξίδια αναψυχής, εξόν των πλουσίων προεστών και μεγαλοαστών που είχαν την εύνοια των Οθωμανών.
Τα πλοία που ελλιμενίζονταν στα Κυπριακά λιμάνια, ήταν συνήθως φορτηγά που μετέφεραν προϊόντα αλλα και επιβάτες συνάμα. Όμως, ένα επιβατικό πλοίο της γραμμής του Χακή Αλεξανδρή, έκανε το δρομολόγιο Κύπρου Ιεροσολύμων μεταφέροντας προσκυνητές στους Αγίους τόπους, και καθώς με αυτό μόνο πλούσιοι ταξίδευαν, οι φτωχοί το ονόμαζαν χρυσοκάραβο.  Ήταν ένα γερό σκαρί από σίδερο, που όμως τα κύματα το έριξαν στις ξέρες του Φουρφουρή στη Χλώρακα, και το βούλιαξαν. 
Στη δεκαετία του 1800, φόρτωσε εχούμενους επιβάτες φορτωμένους με λίρες και χρυσαφικά, για ένα προσκηνηματικό ταξίδι στα Ιεροσόλυμα. Ανάμεσα τους ήταν και η Μαρουθκιά με το μικρό παιδί της τον Νικολάκη, σύζυγος του Χατζή Γεωργάκη Κορνέσιου του δραγουμάνου της Κύπρου ο οποίος δέσποζε στη ζωή του νησιού.
Ο Δραγουμάνος ήταν ένας αξιωματούχος Χριστιανός που είχε εξουσία και δύναμη, καθώς οι Τούρκοι συνήθιζαν να ορίζουν αντιπροσώπους εκ των κατακτηθέντων λαών. Εκλεγόταν από τους επισκόπους και ήταν επίτροπος του λαού με διοικητική και οικονομική εξουσία.
Σημαντικότερος των Κυπρίων δραγουμάνων ανεδείχθη ο Χατζηγεωργάκης Κορνέσιος. Ήταν μια εξέχουσα προσωπικότητα με επιρροή, και είχε ισχυρους φίλους στην Κ/Πόλη.
Εκτός από δραγομάνος, υπήρξε πλοιοκτήτης και μεγάλος γαιοκτήμονας, καθώς από τη θέση του απέκτησε πολλά χρήματα εκμεταλλευόμενος τους Χριστιανούς φορολογούμενους.
Ανάμεσα σ αυτές τις συγκυρίες, η Μαρουθκιά Παυλίδη, μαζί με άλλους πλούσιους επιβάτες, επιβιβάσθηκε στο πλοίο του Χακή Αλεξανδρή, για προσκύνημα στους Αγίους τόπους και για να παρακαλέσει τον Χριστό να γλυτώσει από τον κίνδυνο των Τούρκων τον της σύζυγο Δραγουμάνο Χατζή Γεωργακη Κορνέσιο και τον θείο της Αρχιεπίσκοπο Χρύσανθο.

Ο καιρός έδειχνε ότι πήγαινε να χαλάσει, όμως ο καπετάνιος δεν σκέφτηκε να αναβάλει τον πλούν του πλοίου, έτσι ξεκίνησαν ελπίζοντας να μην τους πιάσει μεγάλη τρικυμία και να τους δυσκολέψει.
Όταν όμως το πλοίο περνούσε από τον Ακάμα, ξέσπασε θαλασσοταραχή που συνέχεια δυνάμωνε, ενώ δυνατοί άνεμοι τους χτυπούσαν κάνοντας την πορεία του πλοίου πολύ δύσκολη και επικίνδυνη.
Φόβος άρχισε να ζώνει τους επιβάτες, που όσο δυνάμωνε η τρικυμία, ο φόβος γινόταν τρόμος που φώλιαζε στην καρδιά τους και τους γέμιζε αγωνία. Όλοι μαζί οι επιβάτες και το πλήρωμα, κατατρομαγμένοι πλέον παρακαλούσαν τον Χριστόν και την Παναγία να τους γλυτώσει.
Κατάφερε να προχωρήσει και να παρακάμψει τη χερσόνησο του Ακάμα. Όμως, περνώντας στα ανοιχτά της Χλώρακας, τα κύματα τους παρέσυραν έξω στη στερια και τους έριξαν πάνω στις ξέρες του Φουρφουρή, ένα νησί ίσα με την επιφάνεια της θάλασσας στην περιοχή Δήμμα. Το πλοίο τσακίστηκε πάνω τους και βούλιαξε. Πολλοί επιβάτες πνίγηκαν μέσα στις καμπίνες τους, ενώ άλλους τους άρπαξαν τα δυνατά ρεύματα και τα άγρια κύματα και τους βούλιαξαν στα βαθιά νερά και τους επνιξαν, ή με ορμή άλλους τους τσάκισε τα κορμιά πάνω στις ξέρες και τους σκότωσε.
Δεν έμεινε κανένας ζωντανός, ούτε κανένας μπορεσε να κολυμπήσει να βγει στην στεριά που ήταν πολύ κοντά από το ναυάγιο.

Οι ξέρες του Φουρφουρη έχουν απόσταση από τη στεριά λίγες εκατοντάδες μέτρα, και η αμέσως κοντινότερη ακτή, είναι ο  κόλπος της Βρεξης, ένας μικρός όρμος στρωμένος με άμμο και περικλυσμένος από μεγάλους βράχους. Μετά από μεγάλες τρικυμίες όταν η θάλασσα ξεβράζει διάφορα αντικείμενα και ξύλα από ναυάγια, τα ρεύματα και οι άνεμοι, συνήθως τα σπρώχνουν και τα βγάζουν στην αμμουδιά του κόλπου αυτού.
Οι κάτοικοι της Χλώρακας μετά από κάθε τρικυμία επισκέπτονταν και έψαχναν τις παραλίες και τις χάστρες ανάμεσα στους βράχους, και ότι τα ρεύματα και οι άνεμοι ξέβραζαν, τα μάζευαν και τα μετέφερναν στα σπίτια τους.
Μόλις μαθεύτηκαν τα κακά μαντάτα για το ναυάγιο του Χρυσοκαραβου, οι κάτοικοι της Χλωρακας καθώς και των γειτονικών περιοχών, έτρεξαν με αγωνία κάτω στην παραλία.
Σε όλη την ακτή υπήρχαν ξεβρασμένα πτώματα πνιγμένων και άλλα αντικείμενα του βουλιαγμένου πλοίου, αλλά κυρίως στον ορμίσκο της Βρεξης, είχαν ξεβραστεί τα περισσότερα πτώματα δημιουργώντας ένα απερίγραπτο θέαμα που συγκλόνισε όσους το αντίκρισαν.
Οι Τούρκικες διοικητικές αρχές απεμάκρυναν τον κόσμο και απέκλεισαν την περιοχή. Περιμάζεψαν τα πτώματα και μάζεψαν ότι άλλο πολύτιμο ξεβράστηκε.
Ύστερα που τελείωσαν την μακάβρια αποστολή τους και αποχώρησαν, οι κάτοικοι έψαξαν και αυτοί με τη σειρά τους και μάζεψαν ότι απέμεινε, ξύλα, βαρέλια, σχοινιά ή ότι άλλο βρήκαν.

Αφού παρήλθαν λιγες μέρες, και η ζωή επανήρθε τον καθημερινό της ρυθμό, δυο αδέρφια από τη Χλώρακα πρόγονοι της οικογένειας Πενταράς, σε μια συνηθισμένη επίσκεψη τους στη θάλασσα ψάχνοντας να βρουν σανίδες, βρήκαν ένα πτώμα ενός πνιγμένου που δεν είχε περιμαζευτεί. Ήταν σε μια βαθιά χάστρα σφηνωμένος, μισοσκεπασμένος από το νερό και τα φύκια, ίσα που φαινόταν.
Ήταν πρησμένος και τουμπανιασμένος, και στη μέση είχε ζωσμένη μια ζώνη. Σκέφτηκαν αμέσως ότι η ζώνη ίσως να περιείχε χρυσά νομίσματα, αφού ήταν γνωστό το πλοίο ως το χρυσοκάραβο των πλουσίων.
Ο ένας με δυσκολία και πολλή προσπάθεια κατεβηκε στη σχισμή των βράχων. Έσκυψε να λύσει και να πάρει την ζώνη, αλλά μετακινώντας το πεθαμένο κορμί, ακούστηκε ένας απαίσιος ρόγχος να βγαίνει από τον πνιγμένο και η βρώμικη μυρωδιά της σήψης του πτώματος που βγήκε από το στόμα του και τον έλουσε, τον έκανε να αναριγίσει και να φοβηθεί. Κυριεύτηκε από μεγάλο τρόμο, και από τη σιχαμάρα που του προκάλεσε η μπόχα της νεκραϊλας, σάλεψε το λογικό. Αρρώστησε βαριά και έπεσε στο κρεβάτι. Κανένας γιατρός δεν μπόρεσε να τον γιατρέψει, ούτε ξορκιστής να τον ξεματιάσει. Σε λίγες μέρες πέθανε. Ο αδελφός του πήρε τις λίρες, τις έκρυψε, και δεν τις ξόδεψε, γιατί τις θεώρησε καταραμένες. Λέγεται ότι έβγαλε μια τρύπα στον τοίχο του σπιτιού και τις έκτισε μέσα.

Από τότες έμειναν κρυμμένες και άφαντες για πολύ καιρό, ώσπου μετά πάροδο πολλών δεκαετιών, κάποιος που αγόρασε το σπίτι, ξαφνικά εγινε πλούσιος στα καλά καθούμενα. Λέγεται ότι ίσως βρήκε την κρυψώνα.

7 Ιανουαρίου 2017

ΤΟΠΟΙ ΤΗΣ ΧΛΩΡΑΚΑΣ, ΟΙ ΤΡΕΜΙΘΚΙΕΣ ΤΗΣ ΖΗΝΑΣ

Οι καλικάντζαροι βγαίνουν από τα σκότη της γης κάθε Χριστούγεννα, και γυρίζουν τα σπίτια των χωρικών ψάχνοντας να βρουν χοιρινό κρέας που πολύ τους αρέσει.
Μια φορά ένας καλικάντζαρος που δεν έβρισκε κρέας να φάει, Ντύθηκε τη μορφή ανθρώπου και χτύπησε την πόρτα ενός χωρικού ζητώντας του με πολλή επιμονή να του δώσει να φάει. Όμως ο χωρικός ένας σκληροτράχηλος χειροδύναμος γεωργός δεν του έδινε, αλλά και ο καλικάντζαρος δεν έφευγε και με πολλή θράσος ζητούσε κρέας χοιρινό να φάει. Οπότε ο χωρικός θυμωμένος πολύ από την επιμονή του, τον άρπαξε και τον έκαμε τουλούμι στο ξύλο. Ο καλικάντζαρος θέλοντας να τον εκδικηθεί, τον ρώτησε το όνομα του, ώστε αργότερα να επιστρέψει με άλλους καλικάντζαρους και να τον δείρουν. Όμως ο πονηρός χωρικός του είπε πως τον λένε Κανένας.
Πάει λοιπόν ο καλικάντζαρος και βρίσκει τους άλλους καλικαντζάρους, και τους είπε πως τον έδειρε ο κανένας και να πάνε όλοι μαζί να πάρουν εκδίκηση. Οι σύντροφοι του γέλασαν μαζί του νομίζοντας πως ήπιε κρασί και μέθυσε. Αυτός όμως επέμεινε τόσο πολύ, που τους νευρίασε, και για να ησυχάσουν τον έδεσαν σε μια τρεμιθιά έξω από το εκκλησάκι του Μιχαήλ Αρχαγγέλου. 
Αφού πέρασαν τα Φώτα και έφυγαν οι καλικάντζαροι, δυστυχώς ξέχασαν τον φίλο τους δεμένο στην μεγάλη τρεμιθιά. Και έμεινε εκεί δεμένος για αιώνες να τον περιπαίζουν τα μικρά παιδιά, και να τον παίρνουν οι νοικοκυρές να τους κάνει τις σκληρές δουλειές.
Αυτά μας έλεγαν οι γιαγιάδες μας πως συνέβαιναν τα παλιά χρόνια, και πως ο καημένος καλικάντζαρος έμεινε για αιώνες εκεί δεμένος, να κάνει τις δουλειές των χωρικών και να τον περιγελούν τα παιδιά.

Στον τόπο εκείνο βλάσταιναν πολλές θεόρατες τρεμιθιές πολλών χιλιάδων χρόνων, ώσπου τον τόπο τον αγόρασε η Ζήνα Κάνθερ και τον δώρισε σε Χλωρακιώτες, οι οποίοι όμως τις έκοψαν για να κτίσουν διαμερίσματα και να ανοίξουν δρόμους. Όμως η μεγάλη τρεμιθιά που σε αυτήν ξέχασαν δεμένο τον σύντροφο τους οι καλικάντζαροι, στέκει εκεί να θυμίζει την παλιά ιστορία, αλλά και το μένος των ανθρώπων που για την ανάπτυξη και την πρόοδο τους δεν δίστασαν παράνομα να κόψουν τα αιωνόβια δένδρα. Η περιοχή από τότε ονομάζεται οι τρεμιθιές της Ζήνας.