27 Αυγούστου 2014

ΕΥΓΕ ΣΤΟΝ ΕΠΑΡΧΟ ΠΑΦΟΥ

Οι παραλίες της Χλώρακας είναι καταπονημένες και καταπατημένες καθώς επιχειρηματίες αυθαίρετα κατά καιρούς επεμβαίνουν και τις καταστρέφουν.
Οι όμορφες ακτογραμμές της αποτελούν ένα πανέμορφο θέαμα εναλλάσσοντος τοπίου αποτελούμενο από ψηλούς κρημνούς με τα άγρια κύματα κάτωθεν τους να κατατρώγουν τα σκληρά βράχια, αλλά και από πανέμορφες ήρεμες παραλίες στρωμένες με ξανθή άμμο και κρυστάλλινα νερά που τις γλυκοφιλούν.

Σ αυτά τα παράλια βλαστούν τα κρίνα της θάλασσας, τα πανέμορφα άνθη του γιαλού που ενέπνευσαν τον Παπαδιαμάντη και έγραψε το ωραιότερο από τα διηγήματα του. Είναι λουλούδια σπάνια που βλαστούν μόνο στις παραλίες της Χλώρακας, και ύστερα τα συναντούμε στον Ακάμα και στον Πύργο Τυλληρίας. Είναι λουλούδια προστατευόμενα που οι άνθρωποι μόνο δικαίωμα έχουν να απολαμβάνουν την πανέμορφη ομορφιά και ευωδία τους.
Οι παραλίες της Χλώρακας είναι σπαρμένες με αθάνατα λουλούδια, με το λιλά τους χρώμα να σχηματίζει και να χρωματίζει εύμορφα τοπία επί των παραλιών.
Οι ακρογιαλιές της Χλώρακας είναι σπαρμένες με κύρταμα που σχηματίζουν πράσινα λιβάδια βλαστημένα στα άγονα σκληρά βράχια σχηματίζοντας ζωγραφικούς πινάκες περίσσιου κάλλους.

Σ αυτές τις πανέμορφες παραλίες λοιπόν, κατά καιρούς ορισμένοι ασυνείδητοι άνθρωποι επεμβαίνουν αυθαίρετα και χαλούν τις σπάνιες ομορφιές της. Ξηλώνουν και ισοπεδώνουν ότι εκ φύσεως έχει δημιουργηθεί, και αλλοιώνουν ότι φυσικό δημιουργήθηκε στο πέρασμα αμέτρητων αιώνων.
Εμείς σαν πολίτες πλειστάκις έχουμε διαμαρτυρηθεί, αλλά η φωνή μας αδύναμη έσβηνε χωρίς κανείς να την ακούει. Ώσπου μια μέρα, σήμερα, με ευχαρίστηση παρακολουθήσαμε την Επαρχιακή διοίκηση Πάφου να επεμβαίνει και να αποκαθιστά την τάξη στη παραθαλάσσια περιοχή ΔΗΜΜΑ.
Το ΔΗΜΜΑ είναι μια θάλασσα μικρή στη Χλώρακα, ένας ορμίσκος μαγευτικός και ιδεώδης για έμπνευση και δημιουργία, ένα φυσικό πανέμορφο απάνεμο λιμανάκι κλεισμένο μέσα σε ρηχούς και άγριους βράχους που το γκρι του χρώματος τους σμίγει με το μπλε  του γιαλού, και δίνουν μια άγρια ομορφιά που ηρεμεί το νου και στρέφει τη σκέψη στο απαλό αεράκι που φέρνει διηγήσεις αλλόκοτες και αρχέγονες από τα βάθη των οριζόντων, από εκεί που γέρνει ο ουρανός και σμίγει με τη θάλασσα. Ιστορίες του Ποσειδώνα και του Οδυσσέα, του Μεγαλέξανδρου και της γοργόνας, κληρονομιά βαριά ασήκωτη, από τα βάθη των αιώνων.
Αυτό λοιπόν, το μικρό λιμανάκι όταν κάποιοι το έστρωσαν με μπετόν, εντόνως διαμαρτυρηθήκαμε δια μέσου της εφημερίδας ΑΛΗΘΕΙΑ, και ευτυχώς αυτή τη φορά η φωνή μας ακούστηκε. Ο Έπαρχος Πάφου έδρασε, και αποκατέστησε την τάξη.
Και εμείς απόλυτα ευχαριστημένοι, δια της παρούσης ευχαριστούμε θερμά την εφημερίδα ΑΛΗΘΕΙΑ που μας φιλοξένησε, και τοιουτοτρόπως ο Έπαρχος μας έλαβε υπ όψιν αποκαθιστώντας τον νόμο και την τάξη. Ελπίζουμε το ίδιο να συνεχίσει να πράττει και να αποκαταστήσει στη φυσική τους κατάσταση τις υπόλοιπες παραλίες της Χλώρακας, αλλά και όλης της Πάφου.


ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΤΑΠΑΚΟΥΔΗΣ

ΕΡΙΞΑΝ ΤΑ ΣΥΡΜΑΤΟΜΠΛΕΓΜΑΤΑ

Στη Κύπρο με όλα τα δεινά ένεκα της κακής οικονομίας που έχει φορτωθεί στους ώμους του ο καταπονημένος λαός, επί πλέον στο σβέρκο του έχουν καθίσει και ορισμένοι ασυνείδητοι επιχειρηματίες που με αψυχολόγητες πράξεις προκαλούν τη ψυχολογία τους. 

Σε περιοχή της Χλώρακας προκλητικά και αχρείαστα, επιχειρηματίας έχει τοποθετήσει  συρματοπλέγματα σε δική του περιουσία μεν, προκαλώντας όμως τα αισθήματα των πολιτών, αφού με αυτό τον τρόπο έχει αποκόψει μια ολόκληρη παραλία από τους κατοίκους της κοινότητας
Με πρόσχημα την κατασκευή εργοταξίου, απομόνωσε ένα μεγάλο κομμάτι της θάλασσας το οποίον οι πολίτες ελεύθερα για εκατοντάδες χρόνια απολάμβαναν και χαίρονταν.

Συγκεκριμένα στην περιοχή ΠΗΛΟΣ, επιχειρηματίας ανάπτυξης γης έχει τοποθετήσει συρματοπλέγματα αποκόπτοντας εξ ολοκλήρου τη θάλασσα. Μπορεί να τα έχει τοποθετήσει στα δικά του σύνορα ίσως εξασφαλίζοντας άδεια,αλλά μια παράνομη άδεια, καθώς ολοι γνωρίζουμε πως ο νόμος απαγορεύει αυστηρά την παρεμπόδιση της όδευσης προς τη θάλασσα η οποία αποτελεί κοινωνικό αγαθό.

Αναστατωμένοι οι κάτοικοι περιμένοντας τις τοπικές αρχές να μεριμνήσουν για την ελεύθερη τους πρόσβαση, αλλά παρακολουθώντας την μεγάλη τους απραξία, κάποιοι μη αντέχοντας ίσως την πρόκληση, έδρασαν και έριξαν τα συρματοπλέγματα ελευθερώνοντας τις προσβάσεις και ελευθερώνοντας τη φύση στο φυσικό της περιβάλλον.

ΠΑΡΑΛΙΑΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΔΗΜΜΑ: ΕΠΑΝΗΛΘΕ Η ΤΑΞΗ

Επανήλθε η τάξη στην παραθαλάσσια περιοχή ΔΗΜΜΑ. Σήμερα πρωί, κατά διαταγή του επάρχου Πάφου, συνεργείο αφαίρεσε τα ξένα σώματα από την παραλία, ήτι μπετόν αρμέ που είχε απλωθεί παράνομα επί αυτής, αποκαθιστώντας τοιουτοτρόπως την τάξη και την ευνομία και επαναφέροντας τη παραλία στη φυσική της κατάσταση όπως και πρότερον.

ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ – ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΧΛΩΡΑΚΑΣ

Με τις τοιχογραφίες θρησκευτικών θεμάτων η Ορθόδοξη παράδοση στοχεύει στην πνευματική σημειολογία ώστε μέσω αυτής να μπορεί να επιτευχθεί μια σχέση ζωής με το Θεό και τους Αγίους Του, καθ ότι η  εικόνα δημιουργεί μια αίσθηση ζωντανής παρουσίας και φέρνει τον πιστό σε προσωπική σχέση και επαφή με την υπόσταση του εικονιζόμενου. Άρα η αγιογραφία δεν θεωρείται απλό έργο θρησκευτικής τέχνης, αλλά μέσο με το οποίο ο άνθρωπος μπορεί να αισθανθεί την αγιότητα.
Η εκκλησιαστική παράδοση αναφέρει πως την πρώτη εικόνα την ζωγράφισε ο χριστός, όταν ο Αύγαρος βασιλεύς της Μεσοποταμίας υποφέροντας από λέπρα έγραψε επιστολή στον Χριστό για να τον παρακαλέσει να τον επισκεφτεί και να τον θεραπεύσει. Την επιστολή μετέφερε στο Χριστό ο Ανανίας υπηρέτης του βασιλέως, και όταν αντίκρισε το γιο του Θεού, προσπάθησε να τον ζωγραφίσει, αλλά μη έχοντας ταλέντο στη ζωγραφική δεν τα κατάφερε. Ο Χριστός βλέποντας την ανεπιτυχή του προσπάθεια, του ζήτησε νερό για να νιφτεί και σκούπισε το πρόσωπό του με ένα μανδήλιο το οποίον του παρέδωσε. Η θεία μορφή του αποτυπώθηκε θαυματουργικά και το εν λόγω μανδήλιο είναι γνωστό ως το Άγιον Μανδήλιον.
Ακόμη η παράδοση αναφέρει πως ο Ευαγγελιστής Λουκάς πρώτος ζωγράφισε τρεις εικόνες της Υπεραγίας Θεοτόκου φέρουσα στην αγκαλιά της τον υιόν της τον αγαπητόν η οποία τις δέχτηκε με αγάπη λέγοντας,
-Η χάρις του εξ εμού τεχθέντος είη δι' εμού μετ' αυτών.
Σήμερα οι τρεις άγιες εικόνες, βρίσκεται η μία στην Κύπρο στην Ιερά Μονή του Κύκκου, η δεύτερη στην Πελοπόννησο στην Ιερά Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, και η άλλη στη Ρωσία.

Έκτοτε και μέχρι σήμερα οι πιστοί συνηθίζουν να τοιχογραφούν τις εκκλησιές, με αποτέλεσμα η τέχνη της Αγιογραφίας να αναπτυχθεί πλήρως και να αναδειχτούν ανά τους αιώνες σπουδαίοι Αγιογράφοι και σπουδαίες Αγιογραφίες. Η Κύπρος είναι διάσπαρτη από αρχαίες εκκλησίες τοιχογραφημένες περίτεχνα, που δυστυχώς όμως οι περισσότερες Αγιογραφήσεις έχουν φθαρεί ή καταστραφεί από το πέρασμα των χρόνων. Το τμήμα Αρχαιοτήτων αν και έχει αναλάβει τη συντήρηση τους, δυστυχώς στις δυο αρχαίες εκκλησίες του Αγίου Νικολάου και Παναγίας Χρυσελεούσης που ευρίσκονται στη Χλώρακα, τίποτα δεν έχει κάνει περί τούτου.
Είναι εκκλησίες Βυζαντινού ρυθμού του 12ου αιώνα, με τους τοίχους παλαιότερα να καλύπτονται από σπουδαίες Αγιογραφήσεις, και που σήμερα δυστυχώς, ελάχιστα ίχνη έχουν μείνει από αυτές, αλλά έστω και ότι έχει απομείνει, είναι αξιόλογες ζωγραφίσεις από σπουδαίους αλλά αγνώστους ζωγράφους.

Στην εκκλησία της Παναγίας Χυσελεούσας διασώζονται δυο στηθαίες μορφές Αγίων εκ των οποίων η μια παριστάνει την Αγία Κυριακή ενώ η άλλη έχει φθαρεί. Μια άλλη απεικονίζει τον Άγιο Γεώργιο να σκοτώνει τον δράκοντα. Στον τρούλο είναι σχεδιασμένος ο Παντοκράτορας, ενώ στην οριζόντια βάση του είναι αναγραμμένη η φράση «ΣΤΕΡΕΩΣΟΝ ΚΥΡΙΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΗΝ ΕΚΤΙΣΩ ΤΩ ΤΙΜΙΩ ΣΟΥ ΑΙΜΑΤΙ ΟΥΡΑΝΟΣ ΠΟΛΥΦΩΤΟΣ ΑΝΕΔΕΙΧΘΗ ΑΠΑΝΤΑ ΦΩΤΑΓΩΓΟΥΣΑ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΕΝ Ω ΕΣΤΩΤΕΣ ΚΑΤΑΥΓΑΖΩΜΕΝ ΤΟΥΤΟΝ ΤΟΝ ΟΙΚΟΝ». Κάτω από τον τρούλο υπάρχουν τα Χερουβείμ, οι δώδεκα Αποστόλοι, οι τέσσερις Ευαγγελιστές και ο Ιωάννης ο θεολόγος. Υπάρχουν επίσης οι τοιχογραφίες της δευτέρας παρουσίας, του Χριστού ως δίκαιου κριτή, και ο Άγιος Μηνάς καβάλα σε άλογο. 
Στο ιερό υπάρχουν παραστάσεις της σκηνής του Ευαγγελισμού, της γεννήσεως, της σταυρώσεως, του Επιτάφιου θρήνου, της θυσίας του Αβραάμ, της βαπτίσεως του Χριστού, του Αρχάγγελου Μιχαήλ και της Παναγίας της Πλατυτέρας. 
Τέλος, στην είσοδο του ναού υπάρχει σκαλιστό οικόσημο Φράγκικης οικογένειας, ίδιο ακριβώς το οποίο υπάρχει στην είσοδο του επίσης αρχαίου ναού του Αγίου Νικολάου.
Ο Άγιος Νικόλαος είναι μικρός μοναστηριακός ναός και ευρίσκεται στα νότια της Χλώρακας και είναι τύπου μονόκλιτης με τρούλο. Μαζί με το ναό της Παναγίας της Χρυσελεούσης έχουν ανακυρηχτεί αρχαιολογικά μνημεία, καθώς είναι κτίσματα του 12ου αιώνα και φέρουν τοιχογραφίες επί του εσωτερικού τους.
Ενώ στο ναό της Παναγίας οι τοιχογραφίες σώζονται κατά μεγάλο μέρος, δυστυχώς στο ναΐσκο του Αγίου Νικολάου έχουν φθαρεί κατά πολύ, σε σημείο που δύσκολα διακρίνονται. Στο βόρειο τοίχο υπάρχουν αρκετά ίχνη του Αγίου Νικολάου και του βίου του, ενώ στο ιερό κάτω από επιπρόσθετες κτιριακές προσθήκες, διακρίνονται άλλες Αγιογραφίες σημάδι πως το ιερό παλιότερα ήταν ολόκληρο Αγιογραφημένο.  


*Πληροφορίες από το βιβλίο του Χρίστου Μαυρέση «Χλώρακα, ιστορική και λαογραφική μελέτη»