18 Ιανουαρίου 2013

ΑΝΔΡΕΑΣ Α. ΑΡΤΕΜΗΣ: Μουσικοσυνθέτης και Πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών

ΑΝΔΡΕΑΣ Α. ΑΡΤΕΜΗΣ: ANΑΞΙΟΠΟΙΗΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΜΑΣ: “Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ”.
Συνέντευξη στην Κική Περικλέους για τον ΅Ταχυδρόμο της Πάφου΅ Ιανουάριος 2013, σελίδα 49

Ο γνωστός Μουσικοσυνθέτης και Πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών Ανδρέας Α. Αρτέμης από τους παραγωγικότερους μουσικοσυνθέτες που έχουμε στην Κύπρο ζει και εργάζεται στην Πάφο τα τελευταία χρόνια με στόχο την ανάδειξη του Πολιτισμού μας. Μέχρι σήμ...ερα έχει εκδώσει 14 ψηφιακούς δίσκους κι έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα κυρίως τα ποιητικά του βιβλία. Υμνεί λοιπόν μέχρι και σήμερα τη ποίηση με τη μουσική του ,τα λόγια σπουδαίων ποιητών δημιουργώντας μετά από χρόνια μια προσωπική ερμηνευτική σχολή τραγουδιού στη Πάφο όπου σήμερα ζει, διδάσκοντας Αγωγή του Λόγου και τραγούδι,στο Κέντρο Μουσικής Αγωγής. Επίσης εργάζεται στο ραδιόφωνο “COSMOS FM”κι έχει καθημερινή δική του εκπομπή με άξονα προβολής πάντοτε την ανάδειξη της αυθεντικότητας της Ελληνικής ψυχής της Κύπρου, αλλά προβάλλοντας και το έργο πολλών δημιουργών. Απαριθμεί ένα μεγάλο αριθμό εμφανίσεων στον Κυπριακό κι Ελλαδικό χώρο και στο εξωτερικό με δικές του συνθέσεις είτε ερμηνεύοντας άλλων σπουδαίων συνθετών έργα ως Σολίστας ή σε εκδηλώσεις που άλλοτε αφορούν την ιδιαίτερη του πατρίδα την Κύπρο ή δικά του ρεσιτάλ ερμηνείας με στόχο πάντα την ανάδειξη της ¨Μελοποιημένης ποίησης¨. Έχει δώσει μετά την έκδοση των δεκατεσσάρων δισκογραφημένων του εργασιών, Παραστάσεις-Συναυλίες με ένα εκλεκτό επιτελείο Ερμηνευτών και Μουσικών.Έχει τιμηθεί το 2011 και2012 από το Δήμο Σαλαμίνας Αττικής,από την UNESKO Πειραιώς και Νήσων, από το ΅Καφενείο των Ιδεών΅ στην Αθήνα αλλά και παλαιότερα από την Διεθνή Εταιρεία Λογοτεχνών στην Αθήνα, τόσο για την προσφορά του στην μελοποιημένη ποίηση ,τη σύνθεση, αλλά κι ως Ελληνοκύπριος Συνθέτης που τιμά τον τόπο του στο εξωτερικό.

ΚΠ: Αν τελικά οι βραβεύσεις είναι το εφόδιο, το όχημα και το όπλο του δημιουργού Αρτέμη για να συνεχίζει να προσφέρει σε μια δύσκολη εποχή, τι έχει να μας πει για τον πολιτιστική πολιτική του τόπου;
Α.Α: Ευχαριστώ θερμά για την διάθεση να συνομιλήσουμε μέσω της εφημερίδας σας για θέματα τέχνης και πολιτισμού, που πρέπει να μας ενδιαφέρουν σε μια δύσκολη και δύσβατη εποχή! Έχω πει πολλάκις ότι η σιγουριά είναι πολύ άσχημο πράγμα. Δηλαδή, πρέπει να γνωρίζει κανείς καλά πως οι καρέκλες τρίζουν ανά πάσα στιγμή. Κι αυτό που σήμερα υπάρχει, αύριο μπορεί να έχει χαθεί…..Ωστόσο μια.. ανεξήγητη δύναμη έλκει και καταναλώνει σαν μαύρη τρύπα κάθε αντίσταση στο χυδαίο, μετατρέπει την όποια σιγουριά σε φριχτή αβεβαιότητα και καταρρακώνει τα όσα εναπομείναντα ίχνη περηφάνιας.Χρειάζεται γλωσσική εγκράτεια από τους κατέχοντες θέσεις και κόπτονται για τον πολιτισμό μας. Χρειάζονται πολλαπλά ακόμα θέματα, περίπλοκα γιατί πολιτισμός εκτός του ότι είναι ο τρόπος που συμπεριφερόμαστε (πρώτιστα)..είναι και γνώση και χρήμα! Χωρίς χρήματα δε παράγεται πολιτισμός. Εξ ου και η ΅πολιτιστική πολιτική΅ ορισμένων..Ίσως σκέπτονται ότι η στέρηση και η φτώχεια δημιουργεί προϋποθέσεις για αριστουργήματα..Όμως ο μύθος είναι ψευδέστατος! Μέσα από τούτα τα κανάλια ενημέρωσης και ψυχαγωγίας ανατρέφεται ενίοτε η παλιανθρωπιά , βλασταίνουν οι διακεκριμένοι γιάπηδες ως στυλοβάτες μιας κοινωνίας διαφθοράς, ξετσίπωτης, ως στυλοβάτες της κοινωνίας του 'άρπα κόλα' και του μπαλώματος. Μέσα από τέτοια κανάλια μαθαίνουμε πως ο διακεκριμένος παλιάνθρωπος είναι ο εξέχων πολίτης, αφού καταφέρνει ν' απολαμβάνει περίσσια ό,τι αυτός ο καταπονημένος μας πλανήτης, η επιστήμη και η κοινωνία εξακολουθούν να προσφέρουν ως γλυκό.Μαθαίνουμε την τακτική του επιβήτορα, του ετσιθελισμού, του ρουσφετιού και της ασυδοσίας τόσο καλά, ώστε να γίνεται βίωμά μας.
Η εκδίκηση μερικών δεν παίρνει, κατ’ ανάγκη, ενεργητική μορφή. Εκδίκηση δεν είναι μόνο το να κάνουμε κάτι συγκεκριμένο για να βλαπτεί ο άλλος. Υπάρχει και η παθητική εκδίκηση, όταν αμελούμε να βοηθήσουμε κάποιον ή να τον αγνοούμε .Η συγχωρητικότητα είναι η ακριβώς αντίθετη κατάσταση της εκδικητικότητας, και άρα έχει τη δύναμη να ενεργήσει ως “αντίδοτο” .Αυτό αν το σκεφτούν πολλοί και πολλές που κόπτονται για το γενικότερο καλό του Πολιτισμού μας. ΅Ο Κληρονόμος του κλασικού πολιτισμού δεν ορίζεται από την εύνοια της τύχης, δεν υπάρχει περιούσιος λαός. Αερολογήματα της πολιτικής και νεοπλουτισμός δεν οδηγούν στον Όλυμπο, δεν έχουν θέση στο «Ευ ζην», στους μεγάλους σκοπούς, στα αθάνατα έργα.Ο Κληρονόμος είναι Μορφωμένος Άνθρωπος, δεν ζει με προκαταλήψεις. Επιλέγει υψηλά ιδανικά, στοχεύει στην πνευματική ανανέωση. Γίνεται Διαφωτιστής, Ευεργέτης(και… των λαών). Παίρνει στα χέρια του μια υπόθεση, όχι μιας μερίδας, ενός λαού, αλλά Όλων. Μιλάει παντού, διασκελίζει τα σύνορα των εθνών και των τάξεων. Βλέπει πιο μακριά από τους άλλους, τους κατευθύνει προς το γενικό και μόνιμο όφελος. Μέσα στις διχόνοιες και τους εγωισμούς προβάλει το συμφιλιωτικό του έργο. Σηκώνει τη σημαία της λογικής και του Δικαίου, δεν σχετίζεται με «καλούς και κακούς», με «νικητές και ηττημένους». Πατρίδα του είναι όλη η Γη.(κι η πίτα κύριε… κόβεται ισάριθμα..λέω εγώ τώρα…)
Ο Κληρονόμος είναι Ελεύθερος, ανεξάρτητος από δουλείες και ματαιότητες. Δεν αγαπά κτητικά, υστερόβουλα. Γνωρίζει ποιος είναι, κοπιάζει . Απεχθάνεται τη βία ή τις πιέσεις, δεν υιοθετεί το δόγμα «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Είναι σεβαστός επαναστάτης, εναντιώνεται στο ρεύμα και στους ισχυρούς΅

Κ.Π:H ποίηση είναι για σας ανάγκη έκφρασης; Τι προσφέρουν τα λογοτεχνικά σωματεία, εταιρείες κλπ στον δημιουργό. Μιλήστε μας για την Εταιρεία Λογοτεχνών της Πάφου, που είστε και Πρόεδρος.

Α.Α: Η Εταιρεία Λογοτεχνών Πάφου (έτος ίδρυσης 1989)συμβάλει εδώ και χρόνια, στην πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη της Πάφου και γενικότερα της Κύπρου σύμφωνα με την Ελληνική Εθνική μας παράδοση. Ένας από τους λόγους ύπαρξης μας είναι η πνευματική και λογοτεχνική καλλιέργεια του κοινού και η καθοδήγηση προικισμένων και ταλαντούχων νέων ,αλλά και η πνευματική και επαγγελματική επικοινωνία και συνεργασία με αντίστοιχους λογοτεχνικούς οργανισμούς της Κύπρου, της Ελλάδας και του εξωτερικού.(Εκθέσεις βιβλίου, λογοτεχνικοί διαγωνισμοί, διαλέξεις, συζητήσεις, σεμινάρια, καλλιτεχνικές και πολιτισμικές εκδηλώσεις)Τα μέλη της Εταιρείας είναι τακτικά, πάρεδρα κι επίτιμα.Τακτικό μέλος μπορεί να γίνει κάθε Έλληνας Κύπριος λογοτέχνης, που ζει στην Πάφο και ο οποίος εκτός από τα ειδικά προσόντα, τα οποία ο Νόμος απαιτεί για τα μέλη των σωματείων,έχει και τα εξής: Γράφει στην Ελληνική γλώσσα κι έχει εκδώσει δύο τουλάχιστον πρωτότυπα λογοτεχνικά έργα (πεζό,ποίηση,δοκίμιο,μελέτη,θεατρικό έργο) ή ένα πρωτότυπο έργο και ένα ξένο μεταφρασμένο ή, τέλος, συνεργάζεται τακτικά με αξιόλογη πρωτότυπη και μεταφραστική εργασία σε σοβαρά περιοδικά, εφημερίδες και ραδιόφωνο.Όταν πέφτει λοιπόν πνευματικό σκοτάδι, μόνο τα αστέρια των μεγάλων ποιητών μπορούν να μας οδηγήσουν στο Φως.

Κ.Π: Σας ακούμε πολλές φορές ραδιοφωνικά να μιλάτε για τον λαϊκισμό. Τι πραγματικά εννοείτε:
Ο λαϊκισμός είναι μια επικίνδυνη παγίδα για τον ανυποψίαστο…Είναι ο κηρυγμένος εχθρός διαφόρων “δήθεν” που τον υπερασπίζονται ακόμα και στη Τέχνη αφού κολυμπά στα θολά νερά του συναισθηματισμού με όλα τα μέσα! Όλοι αυτοί δήθεν ΅λαϊκιστές πατέρες΅ είναι έτοιμοι να πωλήσουν την αθάνατη ψυχή τους στο χρηματιστήριο των συνειδήσεων , πάντα εκθειάζοντας τον λαό με κύριο στόχο να τον κουμαντάρουν. Είναι διάφοροι και πολλοί τέτοιοι αστοιχείωτοι, αγράμματοι,ατάλαντοι, παράτονοι, παράφωνοι, σχεδόν κουφοί του ίδιου τους του εαυτού,ενώ κάνουν ότιδήποτε με τις ενέργειες τους με κύριο στόχο να τους πιστέψουμε… Τα ίδιο συμβαίνει στα media πάντα! Βέβαια αν και ο θυμός κάνει καλό(όσοι κατανοούν τι λεω..)..οι μακάριοι κάτοικοι αυτής της χώρας δε ξέρω σε τελική ανάλυση..τι θα κάνουν..όταν μια μέρα διαπιστώσουν το χάσιμο δημιουργικού χρόνου!
Και μετά από όλα αυτά τι; Θα στείλουν σπίτια τους όλους αυτούς που κόπτονται για το γενικότερο «καλό» μας; για την υψηλή αισθητική μας; Τελικά η μετριότητα συναντά τη βλακεία των ατάλαντων.

Κ.Π: Η συνθετική εργασία σας ένα μεγάλο ποσοστό της είναι Κυπροκεντρική. Μιλά για κατοχή για δικαιοσύνη αλλά παράλληλα μιλά και για μεγάλα κοινωνικά παγκόσμια προβλήματα.

Α.Α: Η λέξη «Δικαιοσύνη», πάρα πολλές φορές, ίσως τις περισσότερες, έχει την έννοια όλων των αρετών, όλων των καθηκόντων του ανθρώπου προς τον άνθρωπο και τον Θεό. Με την έννοια αυτή την χρησιμοποιεί και ο Κύριος, όταν λέγει «Πρέπον εστίν ημίν πληρώσαι πάσαν δικαιοσύνην».Την ίδια σημασία, τις περισσότερες φορές, έχει και η λέξις «δίκαιος». Αυτό φανερώνει, πόσον μεγάλη αρετή είναι η δικαιοσύνη, αφού εκπροσωπεί, μπορεί να πει κανείς, όλες τις αρετές, ή προϋποθέτει την ύπαρξη των άλλων αρετών…ίσως! Οι φυσικοί πόροι είναι για όλο τον κόσμο ή, για όποιον πρόλαβε, για όποιον έβαλε τα όπλα μπροστά και με νόμους ζούγκλας; Τυφλή είναι η δικαιοσύνη; κουφή; στραβή; H Κύπρος ζητεί Δικαιοσύνη. Αυτή πρέπει είναι η εναγώνια αναζήτηση του Ελεύθερου ανθρώπου…! Ελευθερία!

Κ.Π: Πόσο τελικά είστε αισιόδοξος εν όψει και της επιλογής της Πάφου ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης;


A.A: Οι άνθρωποι σκέπτονται περισσότερο από όσο αναπνέουν. Σε μια αναπνοή μπορούμε να κάνουμε χίλιες σκέψεις, και αυτό είναι κάτι που δεν το σκεπτόμαστε ( εκτός κι αν σε έχουν μάθει να βλέπεις…μακριά σύνδρομο πολιτικού ανδρός...) Δε σκεπτόμαστε ότι οι σκέψεις που κάνουμε σχηματίζουν τον χαρακτήρα μας, διαμορφώνουν την προσωπικότητά μας, οι σκέψεις που κάνουμε μας δίνουν την ταυτότητά μας και παρουσιάζουν αυτό που είμαστε, σε τέτοιο σημείο που ένας φιλόσοφος λέει: “είστε αυτό που σκέπτεστε”…
Ολόκληρη η ζωή μας είναι αποτέλεσμα των σκέψεών μας, μπορούμε με τις σκέψεις μας για παράδειγμα να αλλάξουμε το μέλλον μας, το μέλλον μας δεν είναι δεδομένο, δεν υπάρχει γραφτό, δεν υπάρχει κισμέτ, εμείς θα αποφασίσουμε ποιο θα είναι το μέλλον μας..(εκτός κι αν έχετε πηδήξει την μάντρα…γενικότερα και πιστεύετε ότι θα διακτινιστείτε στην βασιλεία των ουρανών..μια και καλή!)Aς κάνουμε όμως μία διάκριση: Άλλο είναι η σκέψη, άλλο είναι ο λογισμός. Πολλές φορές ταυτίζονται λέμε μου 'ρθε μια σκέψη έχω έναν λογισμό. Το ίδιο είναι, αλλά στην κυριολεξία ο λογισμός είναι η σκέψη που επιμένει, όχι μια σκέψη που πέρασε απλώς και έφυγε.(είναι.. δηλαδή ε να μην την έχεις γενικότερα ψωνίσει…!).Ο Πολιτισμός δε στήνεται ΅χάριν της καλής καρδίας΅.Θέλει Γνώσεις, Διοικητικές ικανότητες και κυρίως χρήματα! Πότε αγόρασαν οι κρατούντες τα νήματα του Πολιτισμού,ένα βιβλίο μας ή ένα cd μας για να δωρήσουν στους ξένους τους που επισκέπτονται την Πάφο; Τι τους δωρίζουν τελικά;Η υπερηφάνεια ή αλαζονεία είναι το μοναδικό από τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα που έχει μια ηθική πλευρά. Ασφαλώς και είναι καλό να αισθάνεσαι υπερηφάνεια για την πατρίδα σου, την κοινότητά σου, τον εαυτό σου. Όταν όμως φτάνει κανείς σε σημείο υπερβολής, τότε αυτές οι αρετές γίνονται θανάσιμα αμαρτήματα. Χρειάζεται μεγάλο πολιτικό θράσος, περίσσευμα αλαζονείας και αρκετή έπαρση για να πιστεύεις ότι οι άνθρωποι δεν θυμούνται, δεν βλέπουν, δεν καταλαβαίνουν και δεν γνωρίζουν την διαδρομή, το ύφος και το ήθος στην διοίκηση του καθενός. Το φαίνεσθαι είναι μερικές φορές το ίδιο σημαντικό με το είναι. Όπως και η γυναίκα του Καίσαρα, δεν αρκεί να είναι ένας παράδεισος, αλλά και να καλλιεργεί και να συντηρεί αυτή την εικόνα προς τα έξω…Ο αγώνας θέλει κότσια με ουσιαστικές προεκτάσεις ικανών. Ο Πολιτισμός δε συγχωρεί, γιατί όπως έχω γράψει πολλές φορές Πολιτισμός είναι κι ο τρόπος που συμπεριφέρεστε σ’ αυτούς που με το έργο τους στηρίζουν και τιμούν την πατρίδα τους.
Κ.Π: Τελειώνοντας κι αφού σας ευχαριστήσω για την συνομιλία μας, μιλήστε μας για τα μελλοντικά σας σχέδια.
Α.Α: Κι εγώ ευχαριστώ και ΅Καλή δημιουργική χρονιά΅ σε όλους! Τη μουσική της ποίησης, την βιώνω σαν ένα ταξίδι στο άγνωστο,όπου απίστευτα πράγματα γεννιούνται από πλάνα και ιδέες. Το έργο της γραφής , η μουσική κλίμακα των συναισθημάτων που λυγίζει καμιά φορά την ιδέα, η γλώσσα που αλλάζει τον τόνο του αισθήματος και η αιώνια μουσική... αυτή η γλώσσα των ονείρων, αυτή η πεισματάρικη ανάκριση να παίρνει μορφή και να μεταπλάθει το ανεπίκαιρο σε αιώνιο, εισχωρώντας μέσα στη σκέψη μου, δίνοντας μου την ευκαιρία να αναπλάθομαι ευκολότερα. Φέτος έχω προγραμματίσει και εκτός Κύπρου εμφανίσεις, προβάλλοντας πάντοτε τον Πολιτισμό και την Ελληνικότητα της Κύπρου μας.